Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 470
Wersja aktualna od 2016-04-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 470
Wersja aktualna od 2016-04-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 4 kwietnia 2016 r.

w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199, z 2015 r. poz. 211, 1220 i 1269 oraz z 2016 r. poz. 34) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania oceny okresowej urzędnika służby cywilnej i pracownika służby cywilnej, zwanych dalej „ocenianym”, w tym kryteria oceniania, wzory arkuszy oceny okresowej, skalę ocen i tryb sporządzania oceny okresowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Ocena okresowa] 1. Bezpośredni przełożony ocenianego, zwany dalej „oceniającym”, dokonuje oceny okresowej, zwanej dalej „oceną”, stosując kryteria oceny odpowiednie dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.

2. Kryteria oceny dzielą się na kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, które oceniający może wybrać, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.

3. Wykaz kryteriów oceny jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Arkusz oceny] 1. Ocenę sporządza się na arkuszu oceny, zwanym dalej „arkuszem”, odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.

2. Arkusz A, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej.

3. Arkusz B, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku, na którym praca polega na bezpośrednim kierowaniu pracownikami, innym niż stanowisko wymienione w ust. 2.

4. Arkusz C, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na innym stanowisku pracy niż stanowiska wymienione w ust. 2 i 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Kryteria oceny] 1. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:

1) zarządzanie ludźmi;

2) podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;

3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;

4) współpraca;

5) komunikacja;

6) zarządzanie strategiczne.

2. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:

1) zarządzanie ludźmi;

2) podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;

3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;

4) współpraca;

5) komunikacja.

3. Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 4, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:

1) wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe;

2) rzetelność;

3) organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;

4) współpraca;

5) komunikacja.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Rozmowa z ocenianym] 1. Oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia się:

1) główne obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;

2) kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli są wybierane przez oceniającego;

3) oczekiwania oceniającego co do sposobu spełniania kryteriów oceny przez ocenianego;

4) cele do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, jeżeli ich określenie jest uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, a także sposób realizacji wyznaczonych celów.

2. Oceniający może wybrać z wykazu kryteriów oceny nie więcej niż 3 kryteria dodatkowe, najistotniejsze ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.

3. Po przeprowadzeniu rozmowy, o której mowa w ust. 1, oceniający wpisuje do części I arkusza kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane, oraz termin sporządzenia oceny na piśmie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Zapoznanie ocenianego z kryteriami oceny i terminem jej sporządzenia] 1. Oceniający zapoznaje ocenianego z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.

2. Oceniany potwierdza podpisem przeprowadzenie z nim rozmowy, o której mowa w § 5 ust. 1, oraz zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.

3. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię części I arkusza oceniający doręcza ocenianemu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Termin na dokonanie czynności określonych w § 5 i § 6] Czynności, o których mowa w § 5 i § 6, dokonuje się w terminie:

1) 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia zatrudnienia ocenianego na czas nieokreślony;

2) 7 dni od dnia sporządzenia na piśmie negatywnej oceny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Zawiadomienie o nowym terminie sporządzenia oceny] W razie zmiany terminu oceny w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, oceniający niezwłocznie zawiadamia pisemnie ocenianego o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Zmiana stanowiska pracy przez ocenianego] 1. W przypadku gdy w okresie 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oceny sporządzanej po raz pierwszy albo od dnia sporządzenia ostatniej oceny następuje zmiana stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, wiążąca się z istotną zmianą zakresu obowiązków, w terminie 30 dni od zmiany stanowiska pracy ponownie dokonuje się czynności, o których mowa w § 5 i § 6; termin sporządzenia oceny nie ulega zmianie.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ocenę sporządza się nie wcześniej niż w terminie 7 dni przed zmianą stanowiska pracy wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków albo nie później niż w terminie 30 dni od tej zmiany.

3. W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Rozmowa z ocenianym przed sporządzeniem oceny na piśmie] Przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę oceniającą, podczas której omawia z nim:

1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;

2) sposób realizowania przez ocenianego celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlegał ocenie, jeżeli cele te zostały wyznaczone;

3) kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby ocenianego w zakresie podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia umiejętności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Sporządzenie oceny na piśmie] 1. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:

1) przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów dodatkowych, jeżeli zostały wybrane, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:

a) znacznie poniżej oczekiwań – 1 punkt,

b) poniżej oczekiwań – 3 punkty,

c) na poziomie oczekiwań – 5 punktów,

d) powyżej oczekiwań – 7 punktów,

e) znacznie powyżej oczekiwań – 9 punktów;

2) ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny – przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych – według skali ocen:

a) znacznie poniżej oczekiwań – od 1 punktu do 2 punktów,

b) poniżej oczekiwań – powyżej 2 punktów do 4 punktów,

c) na poziomie oczekiwań – powyżej 4 punktów do 6 punktów,

d) powyżej oczekiwań – powyżej 6 punktów do 8 punktów,

e) znacznie powyżej oczekiwań – powyżej 8 punktów do 9 punktów;

3) przyznaniu oceny pozytywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;

4) przyznaniu oceny negatywnej – w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;

5) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego.

2. Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy oceniającej.

3. Oceniający sporządza uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny negatywnej.

4. Oceniający może sporządzić uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny pozytywnej.

5. W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej oceniający może sporządzić umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego, wypełniając część III arkusza.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Zapoznanie ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie] 1. Oceniający niezwłocznie zapoznaje ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie.

2. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do sporządzenia oceny, w przypadku gdy oceniany przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zapoznał się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie, stosuje się przepisy dotychczasowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)

Prezes Rady Ministrów: B. Szydło


1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. poz. 1143), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 34).

Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 4 kwietnia 2016 r. (poz. 470)

Załącznik nr 1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIUM

OPIS

1. KOMUNIKACJA

– Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy i dbanie o wzajemne zrozumienie.

– Wypowiadanie się w sposób jasny i precyzyjny, dostosowany do sytuacji i rozmówcy (dobieranie stylu, języka i treści).

– Formułowanie jasnych i precyzyjnych wypowiedzi pisemnych dostosowanych do sytuacji i odbiorcy (dobieranie stylu, języka i treści).

– Przedstawianie przekonujących argumentów odpowiednio do sytuacji.

2. KREATYWNOŚĆ

– Proponowanie lub tworzenie nowych rozwiązań.

– Nieschematyczne podejście do zadań.

3. NEGOCJOWANIE

– Przygotowywanie się do negocjacji, w szczególności opracowanie projektu stanowiska, zakresu możliwych ustępstw i argumentacji.

– Stosowanie technik i strategii negocjacyjnych.

– Osiągnięcie efektu negocjacji akceptowanego przez przełożonych.

4. ORGANIZACJA PRACY I ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW

– Określanie sposobu realizacji zadań/celów.

– Realizowanie zadań/celów w kolejności uwzględniającej ich wagę i pilność (ustalanie priorytetów działania).

– Dobieranie niezbędnych zasobów umożliwiających realizację zadań/celów.

– Dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności.

– Wytrwałość i zaangażowanie w realizację zadań/celów.

5. ORIENTACJA NA KLIENTA/INTERESANTA

– Taktowne zachowanie, wyrażające szacunek i zrozumienie dla drugiej osoby.

– Reagowanie na potrzeby klienta/interesanta, w szczególności rozpoznawanie jego potrzeb i proponowanie rozwiązań.

6. PODEJMOWANIE DECYZJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

– Wypracowywanie alternatywnych rozwiązań na podstawie analizy informacji, w szczególności potencjalnego ryzyka.

– Podejmowanie decyzji (decyzyjność).

– Przyjmowanie odpowiedzialności za efekty podjętych decyzji.

7. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH

– Rozpoznawanie sytuacji kryzysowych i informowanie o nich zainteresowanych.

– Podejmowanie działań mających na celu rozwiązanie kryzysu.

– Wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych.

8. RZETELNOŚĆ

– Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi standardami (przepisami, zasadami, procedurami) oraz dbałość o jakość rezultatów.

– Dotrzymywanie zobowiązań (realizacja zadań) w wyznaczonym czasie.

9. MYŚLENIE ANALITYCZNE

– Rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych.

– Dostrzeganie zależności między informacjami.

– Formułowanie wniosków.

10. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I DOSKONALENIE ZAWODOWE

– Wykorzystywanie wiedzy przy realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy.

– Doskonalenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, w szczególności wyszukiwanie i pozyskiwanie wiedzy, korzystanie z dobrych praktyk i doświadczeń innych.

– Korzystanie z dostępnych źródeł informacji, rozwiązań i technologii.

11. WSPÓŁPRACA

– Włączanie się w działania realizowane razem z innymi osobami, jeśli istnieje taka możliwość.

– Dbanie o przepływ informacji.

– Dbanie o dobrą atmosferę i otwartość we współpracy.

– Dostrzeganie wkładu pracy innych osób.

– Branie pod uwagę zdania innych osób.

– Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

12. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

– Wykorzystywanie różnych środków przekazu (np. narzędzi multimedialnych) i dbałość o sposób prezentacji (w tym autoprezentacji).

– Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z audytorium.

– Zarządzanie czasem wystąpienia, w szczególności przestrzeganie ram czasowych, elastyczne reagowanie na potrzeby audytorium.

– Radzenie sobie ze stresem i emocjami, w szczególności wywołanymi krytyką i trudnymi pytaniami.

13. ZARZĄDZANIE LUDŹMI

– Przydzielanie zakresu odpowiedzialności, zadań i uprawnień pracownikom (delegowanie zadań).

– Monitorowanie realizacji zadań oraz w razie potrzeby podejmowanie działań korygujących lub zapobiegawczych.

– Motywowanie pracowników.

– Udzielanie pracownikom informacji zwrotnej opartej na ocenie ich zaangażowania i sposobu realizacji zadań.

– Rozwiązywanie konfliktów.

– Wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym, w szczególności identyfikowanie potrzeb rozwojowych, proponowanie działań rozwojowych oraz monitorowanie ich realizacji.

14. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE

– Tworzenie wizji oraz wyznaczanie celów strategicznych w oparciu o całościowe i perspektywiczne widzenie organizacji, otoczenia oraz strategie rozwoju.

– Formułowanie celów operacyjnych na podstawie celów strategicznych.

– Analiza ryzyka planowanych działań o charakterze strategicznym.

Załącznik nr 2

WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ A

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 3

WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ B

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 4

WZÓR – OCENA OKRESOWA URZĘDNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ LUB PRACOWNIKA SŁUŻBY CYWILNEJ – ARKUSZ C

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00