Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2342/93

      Zawarcie przez bezrobotnego w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych umowy o pracę na czas określony nie powoduje po upływie okresu, na który umowa taka została zawarta, ponownego nabycia prawa do zasiłku w pełnym wymiarze czasowym /12-miesięcznym lub dłuższym/, lecz jedynie prawo do zasiłku na okres uzupełniający do 12 miesięcy /lub dłuższy/, chyba że zachodzą przesłanki do nowego nabycia prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 stycznia 1994 r., sygn. I SA 1640/93

      W celu spełnienia przesłanki określonej w par. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodowych /Dz.U. nr 65 poz. 294 ze zm./ wystąpienie szkodliwych czynników w środowisku nie musi być zawinione przez pracodawcę i nie musi wynikać z przekroczenia dopuszczalnych norm; wystarczy wystąpienie w środowisku pracy czynnika, który jest szkodliwy choćby dla jednego pracownika

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 11 stycznia 1994 r., sygn. I PZP 53/93

      Pracownikowi, który po raz pierwszy podjął pracę w charakterze nauczyciela, a poprzednio był zatrudniony w charakterze instruktora praktycznej nauki zawodu w zakładzie pracy prowadzącym szkołę przyzakładową, przysługuje jednorazowy zasiłek na zagospodarowanie określony w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. nr 3, poz. 19 ze zm.).

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 1994 r., sygn. SA/Gd 2415/93

      Do wykonywania zawodu nauczyciela m.in. w średnich szkołach zawodowych oprócz dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku /specjalności/ zgodnym /lub zbliżonym/ z nauczanym przedmiotem lub rodzajem zajęć niezbędne jest posiadanie przygotowania pedagogicznego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 13 stycznia 1994 r. sygn. I PZP 44/93

      Do pracownika skierowanego do pracy za granicą na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie niektórych praw i obowiązków pracowników skierowanych do pracy za granicą w celu realizacji budownictwa eksportowego i usług związanych z eksportem (jednolity tekst: Dz. U. z 1990 r., Nr 44, poz. 259 ze zm.) nie ma zastosowania art. 156 § 1 kodeksu pracy także wówczas

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2394/93

      Reorganizacja oznacza zorganizowanie na nowo czegoś lub zmianę istniejącej organizacji. Zakończone są więc działania, które przygotowywały tę reorganizację. Natomiast przygotowywany "stan reorganizacji" oznacza, że są dopiero prowadzone prace, ciągle jeszcze nie zakończone nad efektywniejszą strukturą organizacyjną /art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2051/93

      Inspektorzy kontroli skarbowej są mianowanymi urzędnikami państwowymi w rozumieniu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2389/93

      Zwolnienie pracownika mianowanego na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./ może nastąpić po przygotowaniu "reorganizacji połączonej ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia" a więc jest oczywistym, że tego procesu nie można odwrócić i twierdzić, że reorganizacja może być po prostu dokonana przez likwidację stanowisk

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2368/93

      Z brzmienia art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./, wynika, że dla rozwiązania stosunku pracy na podstawie ust. 1 pkt 2 tego artykułu konieczne jest łączne spełnienie - przed wydaniem decyzji - następujących warunków: a/ likwidacja urzędu lub jego reorganizacja połączona ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia /por. art. 13 ust. 1 pkt

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2371/93

      1. Przez reorganizację urzędu z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./, należy rozumieć zmianę organizacji urzędu dokonaną w identycznym trybie jak przy ustalaniu jego struktury. 2. Postawienie ministerstwa w stan reorganizacji i podjęcie przygotowań do zmiany jego struktury, niezakończonych przed wypowiedzeniem stosunku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2348/93

      1. Przez reorganizację urzędu, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./, należy rozumieć zmianę organizacji urzędu, dokonaną w identycznym trybie jak przy ustalaniu jego struktury. 2. W zależności od zakresu i charakteru reorganizacji urzędu muszą być dokonane zmiany statutu lub regulaminu przez ich nowelizację

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2397/93

      1. Przesłanką zwolnienia mianowanego urzędnika państwowego na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214./ jest "reorganizacja połączona ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia". Chodzi o reorganizację urzędu a nie tylko nową organizację pracy w ramach nie zmienionej struktury organizacyjnej. Nie zdefiniowane pojęcie reorganizacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2381/93

      Niekwestionowany jest pogląd zarówno w orzecznictwie sądowym jak i doktrynie, iż pewne uciążliwości pracy pracowników mianowanych rekompensowane są zwiększoną ochroną trwałości ich stosunków pracy. Ma to znaczenie przy dokonywaniu wykładni przepisów stanowiących podstawę do rozwiązywania stosunków pracy z pracownikami mianowanymi. Zmierzać ona powinna do takiego rozumienia by np. wypowiedzenie stosunku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 stycznia 1994 r., sygn. SA/Ka 937/93

      Organ właściwy do orzekania o istnieniu choroby zawodowej nie ma uprawnień do ustalania, który z zakładów zatrudniających pracownika nie wykonał obowiązków wynikających z art. 207 par. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy /Dz.U. nr 24 poz. 141 ze zm./, w którym z tych zakładów pracy narażenie na działanie czynnika szkodliwego mogło mieć najistotniejszy wpływ na wystąpienie choroby zawodowej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 1994 r., sygn. II SA 2393/93

      Przewidziany w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./ warunek ustalenia, że przeniesienie danego pracownika /za jego zgodą/ do innego urzędu nie jest możliwe, można uznać za spełnione tylko wówczas, gdy był zindywidualizowany w stosunku do konkretnego pracownika. A zatem organ - przed wydaniem decyzji w przedmiocie rozwiązania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 lutego 1994 r., sygn. SA/Kr 1732/93

      W razie podjęcia przez bezrobotnego zatrudnienia jeszcze przed wyczerpaniem okresu zasiłkowego należy przyjąć, że dochodzi nie do utraty ogólnego prawa do zasiłku, lecz do zawieszenia jego realizacji. Otrzymany po okresie zawieszenia zasiłek jest tym samym zasiłkiem dla bezrobotnych. Wyłączenie spełnienia wymogu z art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 lutego 1994 r., sygn. II SA 2380/93

      Zwolnienie skarżącego w oparciu o przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa /Dz.U. nr 30 poz. 180 ze zm./ może mieć miejsce ale do upływu maksymalnego sześciomiesięcznego terminu. Art. 31 ust. 1 i 2 cytowanej ustawy nie dotyczy sytuacji, kiedy funkcjonariusz sam prosi o zwolnienie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 10 lutego 1994 r., sygn. I PZP 49/93

      Pracownikowi zatrudnionemu w zakładzie pracy w systemie trzyzmianowej organizacji pracy, na stanowisku w ruchu ciągłym, rozpoczynającemu pracę w niedzielę na trzeciej zmianie i kończącemu pracę na tej zmianie w dniu następnym w granicach czasu, który zgodnie z art. 138 § 2 w związku z art. 137 § 1 k.p. uważa się za pracę w niedzielę, nie przysługuje dodatek przewidziany w art. 134 § 2 k.p., jeżeli

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 lutego 1994 r., sygn. SA/Kr 2649/93

      Bezrobotny zwolniony ze służby wojskowej, o jakiej mowa w art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 10 poz. 457 ze zm./, korzysta na zasadach ogólnych z prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art. 20 ust. 1 i 2 pkt 3 tej ustawy, niezależnie od tego, w jakiej sytuacji, jeżeli chodzi o zatrudnienie, znajdował się on przed powołaniem go do

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 lutego 1994 r., sygn. II SA 2026/93

      Decyzja o zwolnieniu ze służby w Policji wydana na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179 ze zm./ ma - zgodnie z obowiązującymi przepisami charakter związany /tzn. że z mocy prawa, wobec istnienia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o wydaleniu ze służby, wydanego przez właściwy organ, istnieje ustawowy obowiązek zwolnienia przez właściwy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 lutego 1994 r., sygn. SA/Kr 2477/93

      Zgodnie z ustawą z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457/ przed nowelizacją ustawy z dnia 3 października 1992 r., nabyte przez bezrobotnego "absolwenta" prawo do zasiłku po 3 miesiącach od zarejestrowania powinno być realizowane przez cały czas na tych samych zasadach jakie obowiązywały w dniu jego przyznania. Absolwentów dotyczył wówczas przepis art. 21 ust

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 18 lutego 1994 r., sygn. I PZP 62/93

      Obowiązek zawiadomienia organizacji związkowej o zamiarze wypowiedzenia umowy o pracę wynikający z art. 38 k.p. jest wyłączony w stosunkach pracy, w których pracodawcą jest osoba fizyczna.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 22 lutego 1994 r., sygn. I PZP 1/94

      1. W razie śmierci pracodawcy, prowadzącego działalność gospodarczą w oparciu o wpis w ewidencji takiej działalności, jego spadkobiercy wstępują w prawa i obowiązki pracodawcy w ramach stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi przez zmarłego. 2. Nie dotyczy to sytuacji, w której w skład spadku nie wchodzi zakład pracy i w wyniku dziedziczenia nie dochodzi do przejęcia zakładu pracy w całości lub

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 22 lutego 1994 r., sygn. I PZP 2/94

      1. Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1990 r. nr 4, poz. 19 ze zm.) pracownikowi przysługuje roszczenie o nawiązanie stosunku pracy w razie gdy zakład pracy rozwiązał z nim stosunek pracy, a następnie zatrudnia w tej samej grupie zawodowej

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00