Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 listopada 2023 r., sygn. I SA/Ol 346/23

Środki unijne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Brzuzy Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) sędzia WSA Przemysław Krzykowski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. K. na decyzję Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie z dnia 17 lipca 2023 r., nr 175/OR14/2023 w przedmiocie odmowy przyznania płatności ekologicznej na 2022 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję 2) zasądza od Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie na rzecz A. K. kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Skarga A.K. (dalej: "strona", "skarżący") dotyczy decyzji Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie (dalej: "Dyrektor ARiMR", "organ odwoławczy") utrzymującej w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Elblągu (dalej: "Kierownik BP" "organ I instancji") z 19 kwietnia 2023 r. nr 0251-2023-003994 w przedmiocie odmowy przyznania płatności ekologicznej (PROW 2014-2020) na 2022 r.

Z akt sprawy wynika, że wnioskiem z 31 maja 2022 r. strona zwróciła się do Kierownika BP o przyznanie płatności ekologicznej na 2022 r., w tym kosztów transakcyjnych, do łącznej powierzchni 53,37 ha w ramach Pakietu 7: Uprawy rolnicze po okresie konwersji (zadeklarowana uprawa: gryka zwyczajna).

Odmawiając przyznania stronie wnioskowanej płatności Kierownik BP wskazał, że podczas kontroli przeprowadzonej przez jednostkę certyfikującą stwierdzono nieprzestrzeganie wymogu wytworzenia produktu w odniesieniu do uprawy na działce rolnej – dotyczy pojedynczej uprawy i braku deklaracji wykorzystania w danym roku jako nawóz zielony na określonych gruntach. Wyjaśnił, że w odniesieniu do gryki zwyczajnej uprawianej w plonie głównym w ramach Pakietu 7, wymóg wykorzystania uprawy w danym roku jako nawóz zielony, jako warunek przyznania płatności ekologicznej wynika z § 9 ust. 2a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Rolnictwo ekologiczne" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1784 ze zm.; dalej: "rozporządzenie ekologiczne"). Organ I instancji stwierdził ponadto zawyżenie we wniosku powierzchni uprawnionej do płatności ekologicznej względem tej stwierdzonej podczas kontroli administracyjnej, wobec czego w decyzji z 19 kwietnia 2023 r. ustalił także obszar gruntów objętych zobowiązaniem ekologicznym na powierzchnię równą 53,31 ha.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00