Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 października 2023 r., sygn. II SA/Ol 610/23
Samorząd terytorialny
Dnia 18 października 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 października 2023 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Braniewie na uchwałę Rady Miejskiej w Pieniężnie z dnia 24 lutego 2011 r., nr V/21/11 w przedmiocie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Miejskiej w Pieniężnie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Pieniężnie (dalej jako: "organ", "Rada Gminy"), w dniu 24 lutego 2011 r., działając na podstawie art. 25 ust. 4, 6, 7 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm., dalej jako: "u.s.g.") oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2020 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy (Dz.U. Nr 61, poz. 710), podjęła uchwałę Nr V/21/11 w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Miejskiej w Pieniężnie (dalej jako: "Uchwała").
Skargę na powyższą Uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy w Braniewie (dalej jako: "Prokurator", "skarżący"), zarzucając istotne naruszenie:
1) art. 4 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, poprzez ogłoszenie Uchwały na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego i zapisanie, że Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, podczas gdy uchwała, której przedmiotem jest określenie zasad przyznawania i wysokości diet radnych stanowi akt prawa miejscowego, wymagający promulgacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym i co do zasady 14-dniowego okresu vacatio legis;
2) art. 25 ust. 4 u.s.g., poprzez brak prawidłowego uregulowania w Uchwale oraz nieprawidłowe uregulowanie w § 3 Uchwały zasad dotyczących obniżenia diety radnego, w sytuacji kiedy jedynym kryterium określającym przesłanki do obniżenia diety radnego jest nieobecność na sesji rady lub posiedzeniu komisji, którego radny jest członkiem co wiąże się z obniżeniem rzędu 25%, podczas gdy powyższe całkowicie abstrahuje od ilości sesji rady lub posiedzeń komisji w miesiącu, jak również nie uwzględnia pozostałej sfery działalności mandatowej radnego.