Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Ol 879/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy Braniewo na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 25 lipca 2023 r., nr PN.4131.302.2023 w przedmiocie ustanowienia zasad, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej Gminy Braniewo przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Uzasadnienie
Rada Gminy Braniewo (dalej jako: "organ", "Rada Gminy", "skarżąca"), w dniu 29 czerwca 2023 r., na podstawie art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm., dalej jako: "u.s.g.") podjęła Uchwałę Nr 65/VIII/2023 w sprawie ustanowienia zasad, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej Gminy Braniewo przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej (dalej jako: "Uchwała").
Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej jako: "Wojewoda", "organ nadzoru"), rozstrzygnięciem nadzorczym z 25 lipca 2023 r., działając na podstawie art. 91 ust. 1 u.s.g., stwierdził nieważność § 4 Uchwały.
W uzasadnieniu Wojewoda podniósł, że Rada Gminy podejmując przedmiotową uchwałę, w § 4 postanowiła, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Tym samym, organ zakwalifikował przedmiotową uchwałę do kategorii aktów, które podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Wskazano, że muszą zostać spełnione określone warunki, aby uchwała mogła zostać uznana za akt prawa miejscowego, tj. uchwała musi być wydana przez kompetentny organ na podstawie upoważnienia ustawowego, a w swej treści zawierać normy o charakterze abstrakcyjnym (wielokrotnego zastosowania) i generalnym (skierowane do nieokreślonego adresata). Samo zaś upoważnienie ustawowe dla organu stanowiącego do wydania aktu prawa miejscowego musi być wyraźne i konkretne - to znaczy musi ono jednoznacznie wskazywać, że organowi temu została przekazana do unormowania określona sfera prawna, że zostały mu przyznane kompetencje do uchwalenia nie jakichkolwiek treści, ale treści prawodawczych, to jest wyznaczających ich adresatom pewien sposób zachowania się, w formie nakazów, zakazów lub uprawnień.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right