Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 712/23
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Olsztyn-Południe w Olsztynie na uchwałę Rady Gminy Stawiguda z dnia 27 stycznia 2022 r., nr XLV/394/2022 w przedmiocie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie Gminy Stawiguda stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Gminy Stawiguda (dalej jako: "organ", "Rada Gminy"), w dniu 27 stycznia 2022 r., na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm., dalej jako: "u.s.g.") oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U.
z 2021 r., poz. 2490 z późn. zm., dalej jako: "u.o.s.p.") podjęła uchwałę Nr XLV/394/2022 w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie Gminy Stawiguda (dalej jako: "Uchwała").
Skargę na powyższą Uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy Olsztyn-Południe w Olsztynie (dalej jako: "Prokurator", "skarżący"), podnosząc zarzut istotnego naruszenia prawa, tj. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w zw. z art. 15 ust. 1 i 2 u.o.s.p. oraz § 137 w zw. z § 143 i § 32 załącznika do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" z dnia 20 czerwca 2002 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 283 z późn. zm.), dalej jako: "Zasady techniki prawodawczej", poprzez przekroczenie delegacji ustawowej oraz nieuprawnione powtórzenie i modyfikacje zapisów u.o.s.p., a mianowicie:
1) powtórzenie w § 1 ust. 1 zapisu ustawowego z art. 15 ust. 2 u.o.s.p., że ustala się ekwiwalent pieniężny strażaka ratownika OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej w wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski" przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, podczas gdy z wykładni przepisu kompetencyjnego wynika, że rada gminy ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za wymienione w ustawie działania, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej, co oznacza, że powinna wskazać jego stawkę godzinową, która nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego określonego w ustawie;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right