Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 sierpnia 2023 r., sygn. III SA/Gl 547/23
Oświata; Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia 2 maja 2023 r., nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie utworzenia [...] Uniwersytetu Trzeciego Wieku 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) zasądza od Wojewody [...] na rzecz strony skarżącej kwotę 780 (słownie: siedemset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewoda [...] (dalej: organ nadzoru), rozstrzygnięciem nadzorczym z 2 maja 2023r., Nr [...], na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40, dalej: u.s.g.), stwierdził nieważność uchwały, Nr [...], Rady Miejskiej w B. z dnia 27 marca 2023 r. w sprawie utworzenia [...] Uniwersytetu Trzeciego Wieku w B. (dalej: BUTW), w całości, jako sprzecznej z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm., dalej: Konstytucja RP), zw. z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Rada Miejska w B. na sesji w dniu 27 marca 2023 r. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie utworzenia [...] Uniwersytetu Trzeciego Wieku w B. Uchwałę doręczono organowi nadzoru w dniu 3 kwietnia 2023 r.
Jako podstawę prawną do podjęcia uchwały Rada wskazała art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym.
W toku badania legalności przedmiotowej uchwały organ nadzoru stwierdził, że uchwała nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. Zgodnie z brzmieniem art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Z powyższego wynika, że zadania i kompetencje, sposób ich wykonania oraz więzi między podmiotami administracji publicznej są uregulowane prawnie, a organy administracji publicznej obowiązuje zasada: "co nie jest prawem dozwolone jest zakazane". Organom jednostek samorządu terytorialnego wolno bowiem jedynie to, na co zezwalają przepisy prawa i mogą działać tylko tam i o tyle, o ile prawo je do tego upoważnia (por. W. Skrzydło, Konstytucja RP. Komentarz. Zakamycze 1999 r., s. 15).
-
keyboard_arrow_right