Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. II SA/Gl 1082/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant referent Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Łazy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 28 kwietnia 2023 r. nr NPII.4131.1.427.2023 w przedmiocie odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz skarżącej Gminy kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z 28 kwietnia 2023 r. nr NPII.4131.1.427.2023 Wojewoda Śląski działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (aktualnie Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.) stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Łazach z 22 marca 2023 r. nr XLVIII/317/2023 "w sprawie szczególnych warunków przyznawania i ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania", w całości, jako sprzecznej z art. 50 ust. 6 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (aktualnie Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.) w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ nadzoru podniósł, że stosownie do treści powołanego art. 50 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej, który stanowi podstawę prawną wspomnianej uchwały, rada gminy określa szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania. Podkreślił przy tym, że uchwała ta stanowi akt prawa miejscowego i powinna kompleksowo regulować zawartą w niej materię, czyli obejmować wszystkie kwestie wskazane w powyższym unormowaniu. W rezultacie, pominięcie któregoś z wymienionych w upoważnieniu ustawowym elementów skutkuje brakiem jego pełnej realizacji i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu. Konkluzja taka wynika również z art. 7 Konstytucji RP określającego, że organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Konsekwencją tak sformułowanej zasady państwa prawa jest bowiem to, że organ stanowiący samorządu terytorialnego powinien ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu kompetencyjnym i dlatego zarówno przekroczenie jak i niewypełnienie przezeń tego upoważnienia stanowi istotne naruszenie prawa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right