Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 maja 2023 r., sygn. I SA/Wa 2616/22

Komunalizacja mienia

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Skiba, sędzia WSA Bożena Marciniak, asesor WSA Anna Milicka-Stojek (spr.), Protokolant specjalista Monika Bodzan, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2023 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia 25 sierpnia 2022 r. nr KKU-100/21 w przedmiocie odmowy przekazania prawa własności nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa (dalej jako "KKU" lub "organ") decyzją z 25 sierpnia 2022 r. nr KKU-100/21, po rozpoznaniu odwołania Gminy S. (dalej jako "gmina" lub "skarżąca"), utrzymała w mocy decyzję Wojewody Podkarpackiego (dalej jako "Wojewoda") z 16 kwietnia 2021 r. nr N-V.7531.1.2021 o odmowie przekazania na własność gminy nieruchomości Skarbu Państwa położonej w jednostce ewidencyjnej S., obręb W., oznaczonej jako dz. nr [...] o pow. [...] ha.

Decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wójt Gminy S. wnioskiem z 8 stycznia 2021 r. wystąpił do Wojewody o nieodpłatne przekazanie gminie, w trybie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), powoływanej dalej jako "ustawa komunalizacyjna", prawa własności przedmiotowej nieruchomości. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że jest ona we władaniu gminy i stanowi mienie gromadzkie. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), powoływanej jako "u.s.g.", działka ta nabywana jest dla zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, do realizacji w zakresie zadań gminy i jej mieszkańców. Nabycie jej pozwoli na prawidłowe użytkowanie ww. gruntu z jednoczesnym uregulowaniem jego stanu prawnego.

Wojewoda decyzją z 16 kwietnia 2021 r. odmówił przekazania na rzecz gminy nieodpłatnie prawa własności ww. nieruchomości i wskazał, że stanowi ona własność Skarbu Państwa - Państwowego Funduszu Ziemi, posiadała w dniu 27 maja 1990 r. i posiada obecnie symbol "Ls", jest niezabudowana. Z kolei przywołany we wniosku gminy art. 7 ust. 1 pkt 2 u.s.g. dotyczy "gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego". Gmina nie przedstawiła dowodów potwierdzających realizację jej zadań własnych na przedmiotowej działce, a dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej wynikających z art. 7 ust. 1 u.s.g. Do wniosku nie dołączono też żadnych dokumentów potwierdzających, że na nieruchomości były lub są prowadzone przez gminę działania dokumentacyjne lub bezpośrednio prace związane z realizacją zadania wymienionego we wniosku, tj. urządzeniem "gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego". W trakcie rozprawy administracyjnej przedstawiciel gminy wyjaśnił, że nieruchomość jest działką leśną i prowadzone są na niej prace związane z typową gospodarką leśną (pozysk drewna, nasadzanie drewna). Wojewoda wskazał, że prowadzenie gospodarki leśnej nie zostało wymienione w art. 7 ust. 1 u.s.g. jako zadanie związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do zadań własnych gminy. Gminie może być natomiast przekazane tylko takie mienie ogólnonarodowe (państwowe), które jest aktualnie i bezpośrednio związane z realizacją jej zadań, a nie mienie mające pośredni wpływ na realizację tych zadań lub użyte na ten cel w bliżej nieokreślonej przyszłości. Inaczej mówiąc, przepis ten dotyczy mienia ogólnonarodowego (państwowego) bezpośrednio związanego z realizacją ściśle określonych zadań gminy, a nie pozostających w sferze jej działań, a których realizacja jest jedynie w orbicie jej zamierzeń (planów) bliżej niesprecyzowanych zarówno do czasu, jak i możliwości urzeczywistnienia. Skoro więc przedmiotowe mienie nie służyło na dzień złożenia wniosku bezpośrednio realizacji zadań gminy w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 2 u.s.g., ani innych zadań wymienionych w art. 7 ust. 1 u.s.g., nie było możliwe jego przekazanie na rzecz gminy. Jednocześnie Wojewoda podkreślił, że kierując się ochroną mienia Skarbu Państwa, a więc mienia pozostającego pod szczególnym nadzorem przy rozpatrywaniu wniosku o nieodpłatne przekazanie mienia Skarbu Państwa musi mieć pewność, że mienie to jest niezbędne jednostce samorządu terytorialnego do wykonywania jej zadań własnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00