Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 25 maja 2023 r., sygn. III SA/Gd 593/22

Drogi publiczne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędzia WSA Janina Guść, Protokolant: Starszy Asystent Sędziego Robert Daduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2023 r. sprawy ze skargi A. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 30 maja 2022 r. nr SKO Gd/5871/21 w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Zarządu Województwa Pomorskiego z dnia 1 września 2021 r. nr WZPD.4470.141.2020.MT, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku na rzecz skarżącego A. Z. kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

III SA/Gd 593/22

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 1 września 2021 r. nr WZPD.4470.141.2020.MT Zarząd Województwa Pomorskiego w Gdańsku, powołując się na art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021r., poz. 1376 ze zm. powoływanej dalej jako u.s.d. ), § 77, § 78 i § 113 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 124 ze zm. powoływanego dalej jako rozporządzenie) odmówił A. Z. udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi wojewódzkiej nr [...] na działkę nr [1] w miejscowości K.. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że art. 29 ust.4 u.d.p. stanowi, że ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę lub wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

Zarządca drogi kieruje się przede wszystkim względami bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz kryteriami wyznaczonymi przez rozporządzenie. Zgodnie z jego § 77 zjazd z drogi powinien być zaprojektowany i wybudowany w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z jego usytuowania i przeznaczenia, a w szczególności powinien być dostosowany do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów, dla których jest przeznaczony oraz do wymagań ruchu pieszych. Ponadto zgodnie z § 76a rozporządzenia ze względu na wymagania techniczne i użytkowe zjazdy dzieli się na: publiczne - określone przez zarządcę drogi jako zjazdy do nieruchomości gruntowych usytuowanych poza pasem drogowym, na których np. jest lub planowane jest prowadzenie działalności gospodarczej lub działalności o charakterze publicznym (....) oraz indywidualne - określone przez zarządcę drogi jako zjazdy niebędące zjazdami publicznymi. Biorąc pod uwagę planowane zagospodarowanie terenu działki nr [1] należy uznać, że zjazd z drogi wojewódzkiej nr [...] powinien spełniać wymagania techniczne i użytkowe określone w ww. rozporządzeniu dla zjazdu publicznego. Tym samym powinien odpowiadać wymaganiom § 113 ust. 7 w związku z § 78 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którymi zjazd publiczny nie może być usytuowany w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w szczególności w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła. Jako obszar oddziaływania skrzyżowania należy zgodnie z przepisem § 3 pkt 9a rozporządzenia rozumieć obszar skrzyżowania powiększony o wyznaczone indywidualne odcinki, na których występuje zwalnianie lub przyspieszenie związane z dojazdem do skrzyżowania lub jego opuszczaniem, jeżeli manewry nie mogą być wykonane w obszarze skrzyżowania. Z przesłanej koncepcji planowanego układu komunikacyjnego wynika, że zjazd zostałby zlokalizowany w obszarze oddziaływania skrzyżowania typu rondo. Obszar oddziaływania tego skrzyżowania wyznacza oznakowanie pionowe tj. znak F6 "znak uprzedzający o zakazie, umieszczony przed skrzyżowaniem", który stosuje się w celu poinformowania uczestników ruchu, że wyjazd wszystkich lub niektórych pojazdów jest zabroniony, począwszy od skrzyżowania oraz oznakowanie poziome P-4 "linia podwójna ciągła, którą stosuje się w celu rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu, na których należy wyeliminować przejeżdżanie pojazdów na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu, niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze. Ponadto zjazd znajdowałby się w odległości ok 50 m od skrzyżowania typu rondo oraz ok 20 m od skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą gminną ul. [...]. Dodatkowym argumentem przemawiającym za negatywnym rozpatrzeniem sprawy jest fakt, że na rozpatrywanym odcinku drogi wojewódzkiej nr [...] zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2015 r. natężenie ruchu na tym odcinku drogi wojewódzkiej wynosi 5160 pojazdów na dobę i wzrosło o około 41% w porównaniu z rokiem 2010 (kiedy to wyniosło 3638 poj/dob). Pomiar ruchu planowany w 2020 nie został wykonany z uwagi na pandemię. A zatem wnioskowany zjazd z drogi wojewódzkiej nr [...] na działkę nr [1] w m. K. naruszałby wymogi bezpieczeństwa ruchu oraz przepisy § 113 pkt. 7 ww. rozporządzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00