Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 września 2014 r., sygn. III SA/Wr 432/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Protokolant specjalista Katarzyna Jastrzębska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 17 września 2014 r. sprawy ze skargi A.Ł., J.K-Ł na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi wojewódzkiej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją opisaną w sentencji niniejszego wyroku, wydaną wskutek odwołania stron - na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. - Samorządowe Kolegium Odwoławcze we W. (określane jako "SKO", "Kolegium" lub "organ") utrzymało w mocy decyzję Zarządu Województwa D. z dnia [...] stycznia 2014 r. (Nr [...]), w której organ ten odmówił zainteresowanym wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi wojewódzkiej Nr "A" (działka Nr "B") na działkę Nr "C", "D", przy ul. B.C. w O.
W uzasadnieniu drugoinstancyjnego orzeczenia z dnia [...] marca 2014 r. Kolegium przywołało przepisy art. 29 ust. 1 i art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2013 r., poz. 260 ze zm.; dalej - "u.d.p."), a także § 9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 ze zm.; powoływanego w dalszych rozważaniach jako "rozporządzenie"). W ocenie organu odwoławczego - który wsparł swoje stanowisko judykatami Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2001 i 2003 r. - wydana na podstawie wskazanych przepisów decyzja w sprawie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej ma charakter uznaniowy. Oznacza to, że zarządca drogi może, lecz nie musi udzielić stosownego zezwolenia. Podejmując rozstrzygnięcie w sprawach tego rodzaju, organ administracji publicznej, działający w ramach uznania, zobowiązany jest uwzględnić i wyważyć interes społeczny i słuszny interes obywateli, do których prawodawca nawiązał w art. 7 k.p.a.