Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Sz 414/22
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Protokolant starszy inspektor sądowy Alicja Poznańska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie dodatku energetycznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta S., decyzją z dnia [...] listopada 2021 r., nr [...] [...], na podstawie art. 5c i 5d ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716 ze zm.) oraz obwieszczenia Ministra gospodarki z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2021 r. do 30 kwietnia 2022 r. (M.P. z 2021 r., poz. 393), przyznał R. S. dodatek energetyczny na okres od 1 grudnia 2021 r. do 31 maja 2022 r. w wysokości [...] zł miesięcznie – za okres od 1 grudnia 2021 r. do 30 kwietnia 2022 r., ze wskazaniem, że w okresie od 1 maja 2022 r. do 30 kwietnia 2023 r. wysokość tego dodatku zostanie ogłoszona w drodze obwieszczenia przez ministra właściwego do spraw energii w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ przytoczył przepisy art. 5c oraz art. 3 pkt 13c ustawy Prawo energetyczne i stwierdził, że skarżący spełnia określone w nich przesłanki niezbędne do przyznania mu dodatku energetycznego.
R. S. wniósł od tej decyzji odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, domagając się uchylenia w całości decyzji z dnia [...] listopada 2021 r.
Skarżący wniósł o "odniesienie się do kwestii art. 5c), 5d) i art. 3 pkt 13c) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne", w szczególności od kiedy prawnie obowiązują i jakie kwestie regulują, a także kiedy zostały umieszczone w ustawie. Zawnioskował także, aby Kolegium, w uzasadnieniu decyzji przedstawiło pełną sytuację wynikającą z ustawy Prawo energetyczne po wprowadzeniu do niej wymienionych wyżej przepisów, a także pełną sytuację prawną wynikającą z wydania obwieszczenia z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego, a w tym kontekście także o przedstawienie pełnej sytuacji prawnej wynikającej z obwiązującej Konstytucji, w szczególności art. 92 ust 1 i art. 87 ust. 1.