Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. II SA/Sz 1094/13
Dodatki mieszkaniowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj, Protokolant starszy sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie dodatku mieszkaniowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Prezydent Miasta, na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) i art. 7 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku R.S. z dnia [...] r., przyznał R.S. dodatek mieszkaniowy na okres od [...] r. w wysokości [...] zł miesięcznie, w tym [...] zł ryczałtu na zakup opału.
R.S. wniósł od tej decyzji odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, domagając się uchylenia w całości decyzji z dnia [...] r. i przywrócenia kwoty pieniężnej równoważącej za 30 kWh za brak "centralnej ciepłej wody" (rażąco bezpodstawnie zmniejszonej z 30 kWh do 20 kWh rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych) oraz przyjęcia dochodów netto a nie brutto przy obliczaniu dodatku mieszkaniowego, którego wysokość ma istotne znaczenie dochodowe dla jego podstawowej egzystencji.
Zdaniem skarżącego, rażąco bezprawnego zmniejszenia z 30 kWh na 20 kWh, jako ekwiwalentu kwoty pieniężnej równoważącej opłatę za brak centralnej ciepłej wody, dokonano z naruszeniem Konstytucji, w szczególności art. 92 ust. 1, rozporządzenia Rady Ministrów z 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych. Dodał, że liczenie brutto dochodu do udziału w kosztach utrzymania mieszkania powoduje to, że nadmiernie obniża się rzeczywiste dochody netto na podstawową egzystencję Polek i Polaków, uprawnionych do pobierania dodatku mieszkaniowego. Ponadto, takie liczenie dochodu rażąco narusza podstawowe konstytucyjne prawo do ich godnego bytu.