Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 marca 2023 r., sygn. III SA/Gl 814/22

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędzia WSA Marzanna Sałuda (spr.), Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Protokolant Specjalista Agnieszka Górecka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2023 r. sprawy ze skargi A. J. na uchwałę Rady Miasta Katowice z dnia 13 lutego 2020 r. nr XVI/395/20 w przedmiocie zasad przeprowadzenia naboru wniosków o zawarcie umowy najmu dla mieszkań oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z 26.05.2022 r. A. J.- dalej strona, skarżący – wniósł skargę na uchwałę nr XVI/395/20 Rady Miasta Katowice z dnia 13 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia "Zasad przeprowadzania naboru wniosków o zawarcie umowy najmu, w tym określenia kryteriów pierwszeństwa, zasad przeprowadzania oceny punktowej oraz wysokości obowiązkowej kaucji dla mieszkań w ramach programu "Mieszkanie Plus" w Katowicach" (Dz. Urz. Woj. Śląskiego Poz. 1537), zwaną dalej "uchwałą". W podstawie prawnej uchwały wskazano m.in. przepisy art. 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania – dalej ustawa - (Dz. U. z 2018 r. poz. 1540 z późn. zm). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Rada gminy określa w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego: zasady przeprowadzania naboru wniosków, o których mowa w art. 11 ust. 1, w tym dodatkowe kryteria pierwszeństwa oraz zasady przeprowadzania oceny punktowej, o której mowa w art. 11 ust. 2, dla tych dodatkowych kryteriów pierwszeństwa oraz dla kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 7a;. W myśl zaś art. 11 ust. 2 Gmina, która zawarła z inwestorem umowę, o której mowa w art. 7 ust. 1, przeprowadza nabór wniosków o zawarcie umowy: 1) najmu mieszkań - chyba, że wszystkie z nich są mieszkaniami, o których mowa w art. 7 ust. 2, wynajętymi przez tę gminę; 2) podnajmu mieszkań, o których mowa w art. 7 ust. 2 - w przypadku ich wynajęcia przez tę gminę. Ust. 2 Wnioski, o których mowa w ust. 1, podlegają ocenie punktowej zgodnie z zasadami określonymi w uchwale, o której mowa w art. 8 ust. 1. Po przeprowadzeniu oceny punktowej, o której mowa w ust. 2, wniosków, o których mowa w ust. 1, gmina sporządza ich listę, zwaną dalej "listą najemców", szeregując otrzymane w ramach naboru wnioski w kolejności od największej do najmniejszej liczby uzyskanych punktów. Lista najemców obejmuje imiona i nazwiska wnioskodawców. ( ust. 3). W załączniku do uchwały w § 2 postanowiono, iż po zawarciu z inwestorem, a miastem Katowice umowy, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. z 2018 r. poz. 1540 z późn. zm.), zostanie przeprowadzony nabór wniosków o zawarcie umowy najmu. (pkt 1). Ogłoszenie o naborze wraz z terminem składania wniosków o zawarcie umowy najmu zostanie opublikowane na stronie internetowej www.katowice.eu oraz w prasie lokalnej. Nabór zostanie przeprowadzony przez miasto Katowice na warunkach określonych w ogłoszeniu, o którym mowa powyżej. (ust.2) Warunkiem ubiegania się o zawarcie umowy najmu mieszkania jest złożenie w terminie wniosku o zawarcie umowy najmu. (3). Druk wniosku o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego należy wypełnić i wysłać wyłącznie w generatorze wniosków dostępnym na strome internetowej www.katowice.eu. (ust. 4). W myśl § 2 ust. 5 Osoba ubiegająca się o najem zobowiązana jest dostarczyć w terminie 30 dni od złożenia wniosku niżej wymienione dokumenty niezbędne do weryfikacji formalnej wniosku: 1) potwierdzenie wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania o rozliczaniu się z podatku dochodowego w Katowicach (kryterium punktowane zgodnie z § 3 dokument składany tylko w przypadku jeżeli dotyczy wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania), 2) oświadczenie wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego (kryterium punktowane zgodnie z § 3 - dokument składany tylko w przypadku jeżeli dotyczy wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania), 3) zaświadczenie o wysokości dochodów za trzy ostatnie miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku o zawarcie umowy najmu, osiąganych przez wnioskodawcę/osoby zgłoszone do wspólnego zamieszkania/ lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości osiągniętych dochodów przez wnioskodawcę/osoby zgłoszone do wspólnego zamieszkania w roku podatkowym poprzedzającym rok złożenia wniosku (dokumentów nie składają wnioskodawcy, którzy deklarują we wniosku o zawarcie umowy najmu wpłatę kaucji, o której mowa w § 4 w wysokości 6-krotności czynszu za najem lokalu), 4) oświadczenie wnioskodawcy o liczbie, wieku i stopniu pokrewieństwa względem wnioskodawcy osób zgłoszonych do wspólnego zamieszkania (kryterium punktowane zgodnie z § 3) 5) orzeczenie o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania (kryterium punktowane zgodnie z § 3 - dokument składany tylko w przypadku jeżeli dotyczy wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania), 6) pełnomocnictwo dla inwestora do występowania i uzyskiwania informacji o wnioskodawcy/osobie zgłoszonej do wspólnego zamieszkania z Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. Wniosek o zawarcie umowy najmu złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń nie podlega rozpatrzeniu.(§ 2 ust.6). Skarżący postawił organowi zarzut naruszenia przepisów prawa a to; art. 64 § 2 k.p.a., poprzez uregulowanie zasad naboru wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkania w ramach programu "Mieszkanie Plus" w sposób sprzeczny z treścią nadrzędnego aktu prawnego, jakim jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Nastąpiło to poprzez określenie w § 2 ust. 6 Załącznika do uchwały nr XVI/395/20, iż wniosek o zawarcie umowy najmu złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń nie podlega rozpatrzeniu w sytuacji, gdy regulacja w takim kształcie pozostaje w sprzeczności z art. 64 § 2 k.p.a. umożliwiającym podmiotowi składającemu podanie pod adresem organu administracji uzupełnienia braków podania w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Mając na uwadze powyższe wniósł o: stwierdzenie nieważności uchwały nr XVI/395/20 Rady Miasta Katowice z dnia 13 lutego 2020 r. oraz o zasądzenie na kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. W skardze wskazał, iż w dniu 11.01.2021 r. złożony został do Urzędu Miasta w Katowicach wniosek nr 578 o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego w ramach programu "Mieszkanie Plus". Pismem z dnia 18.05.2021 r. został poinformowany, iż zgodnie z § 2 ust. 6 załącznika do uchwały Rady Miasta Katowice nr XVI/395/20 z dnia 13.02.2020 r. wniosek został złożony bez wymaganych dokumentów i oświadczeń, a to oświadczenia wnioskodawcy o liczbie, wieku i stopniu pokrewieństwa względem wnioskodawcy/osób zgłoszonych do wspólnego zamieszkiwania (załącznik nr 1 do wniosku), w konsekwencji czego wniosek nie podlegał rozpatrzeniu. W skardze skarżący podniósł także, iż sposób określenia zasad naboru wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkania w ramach programu Mieszkanie Plus, narusza jego interes prawny w postaci prawa do rozpoznania wniosku o zawarcie umowy najmu w ramach programu "Mieszkanie Plus" w Katowicach i pozostaje w sprzeczności z obowiązującym porządkiem prawnym. W sytuacji, gdyby treść § 2 ust. 6 załącznika do w/w uchwały pozostawała zgodna z art. 64 § 2 k.p.a. to przysługiwałoby mu uprawnienie do uzupełnienia braków formalnych wniosku o zawarcie umowy o najem lokalu, a to w drodze usunięcia braku formalnego wniosku pod postacią niedołączenia jednego z wymaganych do rozpoznania wniosku dokumentów, co skutkowałoby przyjęciem wniosku Skarżącego do rozpoznania. Podniósł, iż uchwała Rady Miasta Katowice nr XVI/395/20 z dnia 13.02.2020 r. stanowi akt prawa miejscowego; w konsekwencji wskazany w treści art. 94 ust. 1 zd. 1 ustawy o samorządzie gminnym roczny termin przewidziany dla stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. W ocenie strony wniosek o zawarcie umowy najmu w trybie przewidzianym przez ustawę w pierwszych latach najmu mieszkania oraz wydanej na jej podstawie uchwale Nr XVI/395/20 Rady Miasta Katowice, winien być traktowany jak podanie, w rozumieniu art. 63 § 1 k.p.a. i w konsekwencji winny być stosowane przepisy k.p.a dotyczące podań, tj. art. 64 i nast. k.p.a. Tryb ten powinien mieć również zastosowanie w przyjętej przez Radę Miasta Katowice uchwale, co wynika także z dyspozycji art. 1 pkt 1 k.p.a. Procedura dotycząca przeprowadzania naboru wniosków o zawarcie umowy o najem mieszkania stanowi bowiem sprawę administracyjną, rozstrzyganą za pomocą decyzji organu administracji publicznej. Za tym, iż niniejsza sprawa dotycząca naborów wniosku do programu "Mieszkanie Plus" stanowi sprawę, która powinna być zakończona rozstrzygnięciem w postaci decyzji administracyjnej, przemawia również okoliczność, iż zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy wnioski podlegają ocenie punktowej w oparciu o zasady przewidziane w uchwale, a kolejno gmina obowiązana jest sporządzić listę (zwaną: "listą najemców"), na której uszeregowane zostają otrzymane wnioski w odpowiedniej kolejności, przy czym lista obejmuje imiona i nazwiska wnioskodawców. Na właściwość formy decyzji administracyjnej w niniejszej sprawie, a tym samym konieczność wzywania do uzupełnienia braków formalnych wnoszących podanie, wskazuje również wykładnia systemowa przepisów wskazanej ustawy, a która stanowi podstawę dla wydania uchwały w sprawie przeprowadzania naboru wniosków w ramach rzeczonego programu. Ustawodawca bowiem wyraźnie przewiduje w art. 16 ust. 4 ustawy o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (stanowiącej podstawę wydania uchwały Rady Miasta Katowice) 7-dniowy termin na wezwanie najemcy, który uzyskał dopłatę, do uzupełniającego złożenia oświadczeń wymienionych w ust. 1. W odpowiedzi na skargę Miasto Katowice stwierdziło, że jest ona bezzasadna i wniosło o jej odrzucenie lub oddalenie w całości. Wskazało, iż w § 2 załącznika do uchwały zostały wymienione dokumenty, które osoba ubiegająca się o najem lokalu mieszkalnego zobowiązana jest dostarczyć w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, wraz z wyszczególnieniem dokumentów, które należy złożyć obligatoryjnie oraz tych, które należy złożyć tylko w przypadku, jeżeli dotyczą wnioskodawców/osób zgłoszonych do wspólnego zamieszkania. W § 2 ust. 6 załącznika do uchwały określono, iż wniosek o zawarcie umowy najmu mieszkania złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń nie podlega rozpatrzeniu. Zatem Rada Miasta Katowice w uchwale w sposób jasny i niebudzący wątpliwości uregulowała kwestie zasad przeprowadzenia naboru wniosków i wymogów, jakie muszą spełnić wnioskodawcy. Precyzyjnie zostały także określone skutki złożenia wniosku o zawarcie umowy najmu po terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń. Nabór wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego w ramach programu "Mieszkanie Plus" w Katowicach, prowadzony był przez Urząd Miasta Katowice w okresie od 11 do 31 stycznia 2021 r. Warunkiem ubiegania się o najem mieszkania było złożenie w powyższym terminie wniosku, w przeznaczonym do tego generatorze wniosków dostępnym na stronie internetowej www.katowice.eu oraz dostarczenie w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku dokumentów niezbędnych do weryfikacji formalnej, wymienionych w § 2 ust. 5 załącznika do uchwały. Skarżący wniosek o zawarcie umowy najmu lokalu w ramach Programu "Mieszkanie Plus" złożył w dniu 11.01.2021 r. do urny wystawionej w budynku Urzędu Miasta Katowice przy Rynku 1. Wśród złożonych dokumentów brak było obligatoryjnie wymaganego załącznika nr 1 do wniosku, tj. oświadczenia wnioskodawcy o liczbie, wieku i stopniu pokrewieństwa względem wnioskodawcy/osób zgłoszonych do wspólnego zamieszkiwania. O konieczności złożenia stosownych dokumentów w wyznaczonym terminie, a także o konsekwencji ich niedostarczenia wnioskodawca został poinformowany w dniu 11.01.2021 r. drogą elektroniczną, poprzez automatyczną wiadomość wysłaną z generatora wniosków na podany we wniosku adres e-mail. Z uwagi na niezłożenie obligatoryjnie wymaganego oświadczenia w wyznaczonym terminie, zgodnie z ww. § 2 ust. 6 uchwały, złożony przez Skarżącego wniosek nie podlegał rozpatrzeniu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zważył, co następuje: Skarga, jako niezasadna, podlega oddaleniu. Zgodnie z art. 1 § 1 i 2 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 137), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Natomiast w myśl art. 3 § 1 i 2 pkt 5-7 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; zwana dalej p.p.s.a.) sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej poprzez orzekanie m. in. w sprawach skarg na: akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej, akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej, akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego, zadania, uprawnienia oraz funkcje nadzorcze zostały ujęte w art. 163-172 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, która nadaje jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie przyznanych im uprawnień samodzielność i zapewnia na mocy art. 165 ochronę sądową. Jednocześnie w art. 171 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej poddaje działalność samorządu terytorialnego z punktu widzenia legalności nadzorowi, wykonywanemu przez Prezesa Rady Ministrów i wojewodów, a w zakresie spraw finansowych przez regionalne izby obrachunkowe. Kryterium nadzoru jest zgodność działalności samorządu z Konstytucją i ustawami (por. wyrok NSA z dnia 16 września 2003 r. Sygn. akt II SA/Wr 854/03, opubl. OSS 2004/2/43). Natomiast art. 101 u.s.g. gwarantuje możliwość wniesienia skargi na uchwały i zarządzenia w sprawach z zakresu administracji publicznej stanowiąc w ust. 1, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Wówczas sąd może na podstawie art. 147 § 1 p.p.s.a. stwierdzić nieważność uchwały. Dla skutecznego wniesienia skargi opartej na art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym strona musi więc wykazać istnienie związku pomiędzy zaskarżoną uchwałą, a jej indywidualną sytuacją prawną, wynikającą z konkretnego przepisu prawa. Konieczne jest zatem wykazanie istnienia związku pomiędzy naruszeniem prawa przez zaskarżoną uchwałę oraz negatywnym oddziaływaniem na sferę prawnomaterialną skarżącego w postaci pozbawienia go uprawnień mających oparcie w przepisach prawa materialnego lub nałożenia obowiązków, które z niego nie wynikają. Wskazać również należy, że skarga złożona w trybie omawianego przepisu nie ma charakteru actio popularis (skargi powszechnej). Do jej wniesienia nie legitymuje sama sprzeczność z prawem zaskarżonej uchwały, lecz w/w naruszenie własnego interesu prawnego skarżącego. W ocenie Sądu skarżący wykazał, że zaskarżona uchwała narusza jego interes prawny. § 2 ust. 6 uchwały stanowi, iż wniosek o zawarcie umowy najmu złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń nie podlega rozpatrzeniu. Skoro wskazany przepis przewiduje skutki prawne złożenia wniosku o najem lokalu bez wymaganych załączników to niewątpliwie regulacja ta wpływa na sytuację prawną strony w zakresie pozbawienia możliwości zawarcia umowy najmu w ramach programu Mieszkanie Plus w Katowicach. Z uwagi na powyższe Sąd stwierdził, że skarga strony jest dopuszczalna w świetle art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przyczyną stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy musi być istotne naruszenie prawa (vide: NSA w wyroku z 20 marca 2009 r., sygn. akt II OSK 1527/08). W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęty jest pogląd, w myśl którego do istotnych naruszeń przepisów prawa należy zaliczyć naruszenie tych przepisów, które wyznaczają kompetencję do podejmowania uchwał, podstawę prawną podejmowania uchwał, przepisy prawa ustrojowego, przepisy prawa materialnego - przez wadliwą ich wykładnię - oraz przepisów regulujących procedurę podejmowania uchwał (vide: wyrok WSA w Krakowie z 21 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Kr 648/13). W wyroku z 24 stycznia 2019 r., sygn. akt VIII SA/Wa 845/18 WSA w Warszawie podkreślił, że stwierdzenie nieważności uchwały może nastąpić tylko wówczas, gdy uchwała pozostaje w wyraźnej sprzeczności z określonym przepisem prawnym, co jest oczywiste i bezpośrednie oraz wynika wprost z treści tego przepisu. Przesłanką więc stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy jest istotne naruszenie prawa, czyli takie, którego skutki nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Samodzielność gminy jest zatem zasadą konstytucyjną, podlegającą sądowej ochronie. Przechodząc na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności całej uchwały organu, jednak sprzeczność z prawem upatruje szczególnie w zakresie § 2 ust. 6 załącznika do uchwały stanowiącego, iż wniosek o zawarcie umowy najmu złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub bez wymaganych dokumentów i oświadczeń nie podlega rozpatrzeniu. Na mocy art. 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. z 2018 r. poz. 1540 z późn. zm.). Rada gminy określa w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego: zasady przeprowadzania naboru wniosków, o których mowa w art. 11 ust. 1, w tym dodatkowe kryteria pierwszeństwa oraz zasady przeprowadzania oceny punktowej, o której mowa w art. 11 ust. 2, dla tych dodatkowych kryteriów pierwszeństwa oraz dla kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 7a.. Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy Gmina, która zawarła z inwestorem umowę, o której mowa w art. 7 ust. 1, przeprowadza nabór wniosków o zawarcie umowy: 1) najmu mieszkań - chyba, że wszystkie z nich są mieszkaniami, o których mowa w art. 7 ust. 2, wynajętymi przez tę gminę; 2) podnajmu mieszkań, o których mowa w art. 7 ust. 2 - w przypadku ich wynajęcia przez tę gminę. Ust. 2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, podlegają ocenie punktowej zgodnie z zasadami określonymi w uchwale, o której mowa w art. 8 ust. 1. Ust.3 Po przeprowadzeniu oceny punktowej, o której mowa w ust. 2, wniosków, o których mowa w ust. 1, gmina sporządza ich listę, zwaną dalej "listą najemców", szeregując otrzymane w ramach naboru wnioski w kolejności od największej do najmniejszej liczby uzyskanych punktów. Lista najemców obejmuje imiona i nazwiska wnioskodawców. Jak zaś stanowi art. 7 ust.1 ustawy dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli w związku z inwestycją mieszkaniową została zawarta umowa między inwestorem realizującym tę inwestycję a gminą właściwą miejscowo dla tej inwestycji, określająca co najmniej: 1) strukturę mieszkań, wykończenie mieszkań, dostępność mieszkań i budynku dla osób niepełnosprawnych oraz sposób zagospodarowania powierzchni wspólnych w budynku; 2) warunki, których spełnienie uznaje się za potwierdzenie posiadania przez najemcę zdolności czynszowej, przez określenie minimalnej wysokości: a) miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego lub b) obowiązkowej kaucji zabezpieczającej umowę najmu; 3) planowaną liczbę mieszkań, z uwzględnieniem przewidywanej powierzchni użytkowej poszczególnych mieszkań, a jeżeli przed zawarciem umowy inwestycja mieszkaniowa została rozpoczęta lub została zakończona - liczbę i powierzchnię użytkową mieszkań;(......). Zdaniem Sądu, organ w sposób zgodny z delegacją ustawową uregulował zasady przeprowadzania naboru wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkania w ramach programu Mieszkanie Plus w Katowicach w tym zasadę, iż nie podlega rozpatrzeniu wniosek o zawarcie umowy najmu, który został złożony po terminie wskazanym w ogłoszeniu lub wniosek, który został złożony bez wymaganych dokumentów i oświadczeń. Słusznie organ podniósł, iż uchwała podejmowana przez radę gminy winna kompleksowo i szczegółowo regulować wskazane we wskazanym upoważnieniu ustawowym kwestie. Przepisy prawne w tym zakresie winny być formułowane tak by ich adresaci wynosili jednoznaczną, konkretną wiedzę o zakresie nakładanych nimi obowiązków i przyznawanych praw. (por. wyrok TK z 21 marca 2001 r., sygn. K 24/00, OTK ZU nr 3/2001, poz. 51, s. 312). Określenie w uchwale, iż warunkiem ubiegania się o zawarcie umowy najmu mieszkania jest złożenie w terminie wniosku o zawarcie umowy najmu oraz wskazanie, iż osoba ubiegająca się o najem zobowiązana jest dostarczyć w terminie 30 dni od złożenia wniosku dokumenty niezbędne do weryfikacji formalnej wniosku w postaci: 1) potwierdzenia wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania o rozliczaniu się z podatku dochodowego w Katowicach ze wskazaniem iż jest kryterium punktowane a dokument ten składany jest tylko w przypadku jeżeli dotyczy wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania), 2) oświadczeniawnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego także ze wskazaniem iż jest to kryterium punktowane a dokument składany jest tylko w przypadku jeżeli dotyczy wnioskodawcy/osoby zgłoszonej do wspólnego zamieszkania, 3) zaświadczenia o wysokości dochodów za trzy ostatnie miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku o zawarcie umowy najmu, osiąganych przez wnioskodawcę/osoby zgłoszone do wspólnego zamieszkania/ lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości osiągniętych dochodów przez wnioskodawcę/osoby zgłoszone do wspólnego zamieszkania w roku podatkowym poprzedzającym rok złożenia wniosku przy zaznaczeniu iż dokumentów tych nie składają wnioskodawcy, którzy deklarują we wniosku o zawarcie umowy najmu wpłatę kaucji w wysokości 6-krotności czynszu za najem lokalu), 4) oświadczenia wnioskodawcy o liczbie, wieku i stopniu pokrewieństwa względem wnioskodawcy osób zgłoszonych do wspólnego zamieszkania przy zaznaczeniu iż jest także kryterium punktowane jest zgodne z art. 8 ustawy. Są to normy, które umożliwiają przeprowadzanie naboru wniosków o zawarcie umowy najmu w ramach programu mieszkanie Plus w Katowicach. To rzeczą organu stanowiącego jest ustalenie i wyartykułowanie zasad naboru wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkania aby dysponować miarodajną wiedzą pozwalającą na sporządzenie listy wniosków uszeregowanych w kolejności od największej do najmniejszej liczby uzyskanych punktów by uzyskać listę najemców. W tym względzie Sąd podziela w całości pogląd organu, iż w ramach tych zasad i na podstawie istniejącej delegacji ustawowej organ stanowiący był uprawniony do sformułowania spornego zapisu określonego w § 2 ust.6 załącznika do uchwały. Należy zauważyć, że przekazanie omawianej informacji w jakikolwiek sposób nie utrudniało stronie skarżącej możliwości uczestniczenia w procesie naboru wniosków o zawarcie umowy najmu. Uchwała określając bowiem warunki naboru wniosków o zawarcie umowy najmu w ramach programu Mieszkanie Plus w Katowicach, dokumenty niezbędne do weryfikacji formalnej wniosku i termin w jakim wnioski mają być składane w sposób precyzyjny jednocześnie określiła skutki niedochowania tych warunków. Sąd nie podziela zasadności zarzutu strony skarżącej, iż w trakcie procedury naboru wniosków o zawarcie umowy najmu w ramach Programu "Mieszkanie Plus" w Katowicach przedmiotowy wniosek winien być traktowany jako podanie, do którego winien być stosowany art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego – dalej k.p.a. przewidujący możliwość uzupełnienia braków podania w wyznaczonym terminie 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania oraz, iż rozstrzygnięcie w tym względzie winno przybrać formę decyzji administracyjnej. Jak stanowi art. 1 pkt 1 k.p.a. kodeks postępowania administracyjnego normuje: postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych albo załatwianych milcząco. W niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją. Rada Miasta Katowice nie jest organem administracji publicznej, a sprawa wpisu na listę najemców w ramach programu Mieszkanie Plus w Katowicach zainicjowana wnioskiem o zawarcie umowy najmu nie jest podaniem inicjującym postępowanie administracyjne kończące się wydaniem decyzji administracyjnej. Jak już nadmieniono to Rada Miasta Katowice podjęła uchwałę Nr XVI/395/20 w sprawie przyjęcia zasad przeprowadzenia naboru wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkania, w tym kryteria pierwszeństwa, zasad przeprowadzania oceny punktowej oraz wysokości obowiązkowej kaucji dla mieszkań w ramach programu Mieszkanie Plus w Katowicach i w § 2 ust.10 załącznika do tej uchwały jednoznacznie uregulowała sposób zakończenia oceny procedury wniosków. Wskazała, iż po przeprowadzeniu oceny punktowej wniosków o zawarcie umowy najmu zostanie sporządzona lista wniosków uszeregowanych w kolejności od największej do najmniejszej liczby uzyskanych punktów, obejmująca imiona i nazwiska najemców. W konsekwencji za niezasadną należy uznać argumentację, iż do procedury naboru wniosków o zawarcie umowy najmu w ramach Programu "Mieszkanie Plus" w Katowicach należy stosować przepisy k.p.a. Zaznaczenia jednocześnie wymaga, iż ustawa o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania nie zawiera żadnego odesłania do stosowania k.p.a. przy przeprowadzaniu naboru wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego w ramach programu "Mieszkanie Plus". Zawiera jedynie w art.8 ustawy o pomocy państwa delegację do określenia przez radę w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego zasad przeprowadzania naboru wniosków o zawarcie umowy najmu lub podnajmu, maksymalnej wysokości miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego lub obowiązkowej kaucji oraz dodatkowych kryteriów pierwszeństwa. Konkludując powyższe należało więc stwierdzić, że skarżący nie wykazał aby wnioskowana do unieważnienia regulacja przedmiotowej uchwały rażąco naruszała prawo. W tym stanie rzeczy Sąd skargę oddalił na podstawie art. 151 p.p.s.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00