Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 marca 2023 r., sygn. II SA/Gl 39/23

Wodne prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Asesor WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 8 marca 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Ożarowice z dnia 27 marca 2018 r. nr XXXVII/427/2018 w przedmiocie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych stwierdza nieważność § 2 i § 3 zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu 5 kwietnia 2018 r. Rada Gminy Ożarowice, działając w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm., obecnie: Dz. U. z 2022 r. poz. 559, dalej w skrócie: "u.s.g.") oraz art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1827 z późn. zm., obecnie: Dz. U. z 2020 r. poz. 2028, w skrócie: "ustawa"), po przeprowadzeniu konsultacji, podjęła uchwałę Nr XXXVII/427/2018 w sprawie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych będących w posiadaniu Samorządowego Zakładu Budżetowego - Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ożarowicach na lata 2018-2024 (dalej w skrócie: "uchwała"). Jej wykonanie powierzono Dyrektorowi Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ożarowicach (§ 2). W treści § 3 uchwały zaznaczono, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, co faktycznie miało miejsce w dniu 5 kwietnia 2018 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego pod poz. 2343 (k. 17 akt sądowoadministracyjnych).

Wojewoda Śląski jako organ nadzoru w skardze z dnia 15 grudnia 2022 r., działając na podstawie art. 93 ust. 1 u.s.g. i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j.: Dz.U. z 2022 r. poz. 329, dalej w skrócie: "p.p.s.a."), domagał się rozpoznania sprawy w trybie uproszczonym, w oparciu o art. 119 pkt 2 p.p.s.a. i stwierdzenia, że uchwała została wydana z naruszeniem prawa, oraz zasądzenia kosztów postępowania sądowego według norm przepisanych. W uzasadnieniu skargi zauważył, że uchwała została prawidłowa doręczona organowi nadzoru w dniu 4 kwietnia 2018 r. oraz nie posiada cech aktu generalnego i abstrakcyjnego, co oznacza, że niedopuszczalne jest uzależnianie jej wejścia w życie od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Również art. 21 ust. 5 ustawy nie nakazuje jej publikacji w dzienniku urzędowym tylko wskazuje na konieczność jej podjęcia w ciągu 3 miesięcy od dnia przedłożenia planu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Uchwała nie podlega zatem ogłoszeniu na podstawie art. 13 pkt 10 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523 z późn. zm., obecnie: Dz. U. z 2019 r. poz. 1461, dalej w skrócie: "u.o.a.n."). W § 2 uchwały Rada Gminy Ożarowice wskazała, iż jej wykonanie powierza się Dyrektorowi Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ożarowicach. Tymczasem z art. 30 ust. 1 u.g.n. wynika, że to jedynie wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa oraz nie daje kompetencji do powierzania ich wykonania innej osobie niż wójt (burmistrz, prezydent miasta). Powierzenie wykonania uchwały innemu podmiotowi mogłoby mieć miejsce jedynie w sytuacji, gdyby dana uchwała ze względu na swoją specyfikę nie miała charakteru wykonawczego. Nie zmienia tego okoliczność, że zadania związane z doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków są wykonywane na terenie Gminy Ożarowice przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Ożarowicach. Dodatkowo, regulacji w której powierza się wykonanie uchwały innemu podmiotowi niż wójt, nie można interpretować w oderwaniu od art. 26 ust. 1 u.g.n. Skoro, wójt jest organem wykonawczym gminy oraz do jego kompetencji i zadań zalicza się wykonywanie uchwał rady gminy, w tym w szczególności określenie sposobu ich wykonania, to wobec braku odmiennych lub modyfikujących te kompetencje przepisów prawa nie sposób uznać, że kwestia powierzenia wykonania konkretnej uchwały innemu podmiotowi, jest sprawą wyboru samej rady (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 24 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Ol 859/18 i wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Gd 693/18). Mając powyższe na uwadze, zdaniem organu nadzoru, Rada Gminy Ożarowice naruszyła art. 4 ust. 1 w związku z art. 13 pkt 2 u.o.a.n. oraz art. 26 ust. 1 i art. 30 ust. 1 u.s.g., co stanowi istotne naruszenie prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00