Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Ol 829/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi W. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
W.P., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika [...] (dalej jako: "strona", "skarżący", "wnioskodawca"), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 22 września 2022 r., nr [...]w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.
Z akt sprawy i uzasadnienia zaskarżonego rozstrzygnięcia wynika, że w dniu
21 listopada 2021 r. wnioskodawca wystąpił do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
[...]z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w związku z opieką nad niepełnosprawną w stopniu znacznym matką - K.P.
Decyzją z 20 stycznia 2022 r., znak [...], działający z upoważnienia Burmistrza [...] (dalej: "organ I instancji") odmówił stronie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu decyzji podano, że podstawą negatywnego rozstrzygnięcia jest fakt, że niepełnosprawność matki powstała w okresie innym niż wymieniony w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, a nadto wnioskodawca na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej jest uprawniony do zasiłku stałego i świadczenie to pobiera.
Od powyższej decyzji skarżący złożył odwołanie, zarzucając naruszenie prawa materialnego, tj. art. 17 ust. 1b u.ś.r., polegające na oparciu wydanego rozstrzygnięcia o ten przepis w części, w jakiej został on uznany za sprzeczny z Konstytucją RP oraz błędną wykładnię art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r., polegającą na pominięciu celów ustawy i przyjęcie, że okoliczność pobierania przez stronę zasiłku stałego stanowi negatywną przesłankę do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right