Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Po 616/09
Świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem przysługuje matce lub ojcu dziecka albo opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, albo orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak Protokolant Starszy sekretarz sądowy Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2009 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia (...) Nr (...) w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego; I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w J. z dnia (...) nr (...) II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/ D.Rzyminiak-Owczarczak /-/ E.Podrazik /-/ A.Łaskarzewska
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...) czerwca 2009 r. nr (...) Wójt Gminy J., w którego imieniu działał Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w J., po ponownym rozpoznaniu wniosku K. K. z dnia (...) kwietnia 2008 r., odmówił wnioskodawczyni przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał między innymi art. 7, art. 8, art. 9 oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz.U. z 2005 r. Nr 105, poz. 881 ze zm.). W uzasadnieniu organ zaznaczył, iż rozpoznał sprawę ponownie i w oparciu o wyrok Wojewódzkiego Sądu Administarcyjnego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 r. sygn. akt IV SA/Po 439/08 uchylający decyzję SKO nr (...) z dnia (...) lipca 2008 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy J. nr (...) z dnia (...) czerwca 2008 r. W części dotyczącej ustaleń faktycznych organ wskazał między innymi, że rodzina wnioskodawczyni korzysta ze świadczeń rodzinnych, w tym zasiłków rodzinnych i dodatków do tych zasiłków oraz z zasiłków pielęgnacyjnych; dochód rodziny w przeliczeniu na jednego członka rodziny, obliczony do celów ustalenia wypłaty świadczeń rodzinnych, nie przekracza kryterium dochodowego, to jest kwoty 583 zł i w 2007 r. wynosił na jedną osobę (...) zł; w rodzinie wnioskodawczyni do dnia (...) marca 2009 r. było troje dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności, ustalonymi przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w J., z których jedno z dniem (...) marca tego roku nie ma aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności. Dalej organ zauważył, iż w orzeczeniach o niepełnosprawności dotyczących wszystkich trzech dzieci Z. K., M. K. i D. K. brak jest wskazań do korzystania przez rodzica ze świadczenia pielęgnacyjnego w ramach świadczeń rodzinnych, gdyż w pkt 7 tych orzeczeń brak jest zapisu, który mówi o konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji. Powołując się na treść art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych organ zauważył, iż z przepisu tego jasno wynika, kto może skorzystać ze świadczenia pielęgnacyjnego. Ponadto organ podkreślił, iż z art. 17 powołanej ustawy wynika, że świadczenie pielęgnacyjne przysługuje z tytułu niepodejmowania lub rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem, a wnioskodawczyni jest osobą bezrobotną od (...) października 1991 r., co wynika z zaświadczania Powiatowego Urzędu Pracy w J. i od tego czasu wnioskodawczyni nie rezygnowała i nie rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem, przez cały czas figuruje w ewidencji osób bezrobotnych wyżej wymienionego urzędu pracy. Organ ponownie podkreślił, iż u żadnego z dzieci w orzeczeniu o niepełnosprawności nie zaznaczono konieczności stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji. Odnosząc się do przepisu art. 17 ust. 5 powołanej ustawy organ zaznaczył, iż świadczenia pielęgnacyjne nie przysługują, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma między innymi ustalone prawo do zasiłku stałego, zatem korzystanie z zasiłku stałego jest przesłanką uniemożliwiającą korzystanie ze świadczeń pielęgnacyjnego. Organ wskazał, iż wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym, w związku z czym pobiera zasiłek stały z tytułu niepełnosprawności w ramach świadczeń realizowanych z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; ustalony stopień niepełnosprawności datuje się według zgromadzonych przez organ dokumentów od dnia (...) listopada 2008 r. Prezentując takie ustalenia faktyczne i poglądy prawne organ uznał, iż strona nie spełnia przesłanek uprawniających do korzystania z wnioskowanego świadczenia w ramach świadczeń rodzinnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right