Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 753/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Piotr Chybicki Asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia P. E. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót do stanu zgodnego z prawem 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2) zasądza od Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz strony skarżącej kwotę 500 zł (pięćset złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 17 marca 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: PINB), działając na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2, art. 83 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm., dalej: Pb) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735, dalej: k.p.a.), stwierdził brak podstaw do nałożenia na inwestora P sp. z o.o. obowiązku wykonania czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.
W uzasadnieniu wskazał, że w dniu 15 listopada 2021 r. do PINB wpłynął wniosek Stowarzyszenia A o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie nielegalnej rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej spółki B w G., na działce nr [...] przy ul. [...] oraz o dopuszczenie organizacji do udziału w tej sprawie. Podczas przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, że na działce nr [...] w G. zlokalizowano stację bazową telefonii komórkowej P składającą się z wieży kratowej o wysokości 36,15m. Inwestycja została zrealizowana na podstawie pozwolenia na budowę nr 268/20 z dnia 11 sierpnia 2020 r. wydanego przez Starostę. W dniu 6 czerwca 2021 r. organ przyjął zawiadomienie o zakończeniu budowy w/w inwestycji i nie wniósł sprzeciwu do jej użytkowania. Jednocześnie ustalono, że na przedmiotowej wieży w dniu 16 grudnia 2021 r. zainstalowano dodatkowo 7 anten sektorowych oraz 6 urządzeń sterujących. W dniu 23 grudnia 2021 r. PINB wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie samowoli budowlanej polegającej na wykonaniu rozbudowy stacji bazowej telefonii komórkowej, na działce nr [...] w G. Ze złożonych w dniu 4 stycznia 2022 r. przez inwestora wyjaśnień wynika, że inwestycji dokonano w trybie art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. a Pb. Postanowieniem z 21 lutego 2022 r. PINB zwrócił się do inwestora o przedłożenie oceny technicznej zainstalowanych dodatkowo anten oraz urządzeń sterujących w terminie. W dniu 7 marca 2022 r. inwestor przedłożył wymagane dokumenty. Ze sprawozdania z pomiarów pól elektromagnetycznych wykonanych dla celów ochrony ludności i środowiska wynika, że w obszarze pomiarów nie występują przekroczenia dopuszczalnych pól elektromagnetycznych określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. (DZ. U. z 2019 r., poz. 2448) określającego dopuszczalne poziomy pół elektromagnetycznych dla miejsc dostępnych dla ludzi. Jednocześnie ze sprawozdania z pomiarów pól elektromagnetycznych wykonanych dla celów BHP wynika, że pracownicy wykonujący prace na rozpatrywanym obiekcie podlegają narażeniu kontrolowanemu. Wskazując na powyższe stwierdził brak podstaw do nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.