Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Gl 924/22

Kombatanci

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Nowak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 8 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi L. P. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 18 maja 2022 r. nr DSE2-K0971-D18878-9D/22 w przedmiocie odmowy potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 18 maja 2022 r. Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych odmówił potwierdzenia skarżącej L.P. statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.

W uzasadnieniu organ wskazał, że strona złożyła wniosek o potwierdzenie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1255), dalej zwaną "ustawą o działaczach opozycji antykomunistycznej". Podniósł, że skarżąca przedstawiła decyzję Prezesa IPN-u, w której stwierdzono, że nie była pracownikiem, funkcjonariuszem lub żołnierzem organów bezpieczeństwa państwa oraz, że w archiwach Instytutu nie zachowały się dokumenty wytworzone przez stronę lub przy jej udziale w ramach czynności wykonywanych przez nią w charakterze tajnego informatora lub pomocnika przy operacyjnym zdobywaniu informacji przez organy bezpieczeństwa państwa. W związku z tym organ stwierdził, że w przypadku strony nie zachodzą przesłanki negatywne, co do przyznania przedmiotowego statusu.

Następnie dodał, że skarżąca wskazała we wniosku, iż była zaangażowana w działalność [...] - polegała ona na tworzeniu i kolportowaniu materiałów opozycyjnych, ponadto była również represjonowana z powodów politycznych - aresztowana "na dwie noce i trzy dni" oraz, że w wyniku podejmowanych aktywności była pozbawiona możliwości wykonywania swojego zawodu - straciła pracę w biurze i miała problemy by ponownie powrócić na pierwotne miejsce zatrudnienia - przez dwa lata była zmuszona pracować fizycznie w restauracji. Do podania dołączyła oświadczenia dwóch świadków posiadających potwierdzony status osoby represjonowanej z powodów politycznych, z których relacji wynika, że strona miała być zaangażowana w działalność podziemną, jednakże oświadczenia te zostały sporządzone w sposób lakoniczny i ogólnikowy. Żaden ze świadków nie poinformował w oświadczeniu, w jakim konkretnie przedziale czasowym oraz w jakiej strukturze miała działać strona. Świadkowie nie wskazali również, czy aktywności podejmowane przez skarżącą miały charakter regularny czy też może jedynie incydentalny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00