Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Bk 896/21
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Dudar, sędzia WSA Marek Leszczyński (spr.), Protokolant referent stażysta Natalia Paulina Kielak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi K. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi K. Z. (powoływanej dalej jako: "Skarżąca") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] października 2021r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Burmistrza K. z dnia [...] sierpnia 2020 r. znak: [...] o odmowie przyznania jej świadczenia pielęgnacyjnego.
Stan faktyczny i prawny sprawy ze skargi na powyższą decyzję przedstawia się następująco.
Burmistrz K. , po rozpatrzeniu wniosku K. Z. odmówił przyznania jej świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad babcią - M. D.. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał art. 17 ust. 1 pkt 1 i ust. 1b, art. 20 ust. 1-3, art. 23, art. 25 i art. 29 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2020r., poz. 111 ze zm, dalej w skrócie: "u.ś.r."). Uzasadniając wydaną decyzję organ I instancji wyjaśnił, że babcia Skarżącej legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności ustalonym od dnia [...] maja 2021 r., a zatem jej niepełnoprawność w stopniu znacznym powstała później niż do ukończenia 25 roku życia, co biorąc pod uwagę art. 17 ust. 1 b ustawy o świadczeniach rodzinnych stanowi pierwszą, negatywną podstawę do przyznania wnioskowanego świadczenia.
Z powyższą decyzją nie zgodziła się Skarżąca i w złożonym odwołaniu zarzuciła jej naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 190 ust. 1 w zw. z art. 2 w zw. z art. 7 i art. 8 ust. 1 oraz art. 32 ust. 1 Konstytucji RP poprzez błędną wykładnię i uznanie, że mimo orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 21 października 2014r. sygn.. akt K 38/13 niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy świadczeniach rodzinnych, przepis ten może stanowić materialnoprawną podstawę rozstrzygania o świadczeniach rodzinnych. W uzasadnieniu Skarżąca wskazała również, że jej babcia jest wdową i choruje przewlekle. Wymaga wsparcia i pomocy osób drugich z uwagi na odbyte liczne operacje na kolana oraz biodra. Ma znaczny problem z poruszaniem, jest osobą leżącą z Alzheimerem i potrzebuje wsparcia oraz pomocy innych osób. Konieczne jest też, aby ktoś prał, sprzątał, podawał teki i ćwiczył oraz rozmawiał, konieczna jest też pomoc m.in. w przygotowywaniu posiłku i jego konsumpcji, kąpieli itp. Skarżąca wyjaśniła także, że zobowiązany w pierwszej kolejności, tj. syn M. D. - S. D. z przyczyn obiektywnych nie jest w stanie opiekować się matką. Ponadto zrzeka się swego obowiązku w zakresie, który spełniałby wszystkie potrzeby osoby uprawnionej do alimentacji. W tej sytuacji z uwagi na brak innych żyjących dzieci babci M. D., kolejnymi osobami wskazanymi przez art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych w zw. art 128 k.r.o. fa zw. z art. 129 § 1 w zw. z art 132 k.r.o., jest Skarżąca. Do odwołania dołączone zostało oświadczenie S. D., stwierdzające, że nie jest w stanie opiekować się matką. Ma ona skłonność do odleżyn, a on nie może się nią zająć odpowiednio. Ponadto trzeba jej często zmieniać pościel, matka potrafi być opryskliwa, arogancka, nie respektuje jego próśb, a w jego obecności czuje dyskomfort podczas kąpieli i przebierania. Dodatkowo S. D. oświadczył, że jest osobą otyłą i ma wiele chorób uniemożliwiających sprawowanie opieki nad matką. Z uwagi na powyższe okoliczności Skarżąca wniosła o zmianę i przyznanie jej wnioskowanego świadczenia oświadczając, że spełnia wszystkie ustawowe wymogi do otrzymania świadczenia opiekuńczego z tytułu sprawowania bezpośredniej opieki nad babcią.