Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 4 listopada 2021 r., sygn. II SA/Op 447/21

Nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Beata Kozicka po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 listopada 2021 r. sprawy ze skargi R. K. i K. K. na decyzję Wojewody O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...], nr [...], Starosta K. - po rozpoznaniu wniosku A S.A. z siedzibą w K. (dalej zwana Spółką lub inwestorem) z dnia 29 października 2020 r. - ograniczył sposób korzystania z nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków jako działka nr a o powierzchni 0,5280 ha położonej w obrębie [...], księga wieczysta nr [...], stanowiącej współwłasność R. K. i K. K. (dalej zwani skarżącymi), co polegało na udzieleniu Spółce zezwolenia na założenie i przeprowadzenie na ww. nieruchomości napowietrznej jednotorowej linii elektroenergetycznej WN 110 kV relacji S. - P., tj. podwieszenie napowietrznych przewodów na odcinku o długości ok. 13,5 m oraz dalsze funkcjonowanie linii w pasie technologicznym o szerokości 11,8 m (2 x 5,9 m w każdą stronę od osi linii) i powierzchni 0,0156 ha. Ponadto organ wskazał, że ograniczenie sposobu korzystania z ww. nieruchomości polega również na uprawnieniu Spółki do wstępu na nieruchomość w celu wykonywania czynności związanych z konserwacją, usuwaniem awarii i eksploatacją przedmiotowej linii elektroenergetycznej. Podał też, że lokalizację linii oraz obszar pasa technologicznego przedstawiono na załączonej mapie stanowiącej integralną część rozstrzygnięcia. Decyzja została wydana na podstawie art. 124 ust. 1 i art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1363, z późn. zm.; w dacie wydania zaskarżonej decyzji Wojewody - Dz. U. z 2020 r. poz. 1990, z poźn. zm.), zwanej dalej ustawą, oraz art. 104 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.; w dacie wydania zaskarżonej decyzji Wojewody - Dz. U. z 2021 r. poz. 735), dalej w skrócie K.p.a. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że planowana inwestycja jest inwestycją celu publicznego, o jakiej mowa w art. 6 ustawy. Ponadto stwierdził, że założenie przewodów elektroenergetycznych w miejsce istniejących i powstanie pasa technologicznego nie doprowadzi do zmiany aktualnego sposobu korzystania z nieruchomości. Przebieg nowoprojektowanej linii odpowiada przebiegowi linii określonemu w uchwale Rady Gminy C. z dnia [...], Nr [...], w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obrębów geodezyjnych [...] i [...] na terenie Gminy C. (Dz. Urz. Województwa O. z [...] poz. [...]). W ocenie organu zapisy tego planu przewidujące istnienie linii zakładają również prawo do jej przebudowy, remontu i bieżącej konserwacji. Powyższe ustalenia świadczą zatem o spełnieniu warunku zgodności ustanowionego ograniczenia z zapisami obowiązującego dla przedmiotowych działek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Organ wyjaśnił też, że inwestor podjął próbę uzyskania zgody na wejście na nieruchomość w celu wykonania inwestycji, jednak do porozumienia między stronami nie doszło. Z załączonych do wniosku dokumentów wynika jednoznacznie, że przedstawiciel Spółki przeprowadził próbę polubownego ustalenia warunków umowy w sprawie udostępnienia nieruchomości i uzyskania zgody na przebudowę linii elektroenergetycznej WN 110 kV, które zostały zakończone wynikiem negatywnym. W tych okolicznościach uznał, że zostały spełnione przesłanki konstytucyjnej dopuszczalności ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości wynikające z art. 124 ustawy w związku z art. 21 oraz art. 64 Konstytucji RP. Przedmiotowa inwestycja stanowi bowiem cel publiczny i nie może być zrealizowana w inny sposób, niż przez ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy, zaś inwestor zobowiązany będzie po jej realizacji do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego lub zapłaty odszkodowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00