Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 października 2021 r., sygn. III SA/Wa 2878/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Anna Zaorska, Sędziowie sędzia WSA Radosław Teresiak, asesor WSA Konrad Aromiński (sprawozdawca), Protokolant starszy referent Krzysztof Durka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2021 r. sprawy ze skargi R.D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe od maja do grudnia 2014 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] , 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. na rzecz R.D. kwotę 2.192 zł (słownie: dwa tysiące sto dziewięćdziesiąt dwa złote) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi złożonej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez R.D. (dalej: "Strona", "Skarżąca") jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. (dalej: "DIAS") z dnia [...] listopada 2019 r., utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego W. (dalej: "NUS", "organ I inst.") z dnia [...] kwietnia 2019 r., w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od maja do grudnia 2014 r.

Zaskarżona decyzja wydana została w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Strona w okresie objętym postępowaniem prowadziła działalność gospodarczą między innymi polegającą na sprzedaży gotowych produktów spożywczych z oferty S. , za pośrednictwem restauracji w W. , przy ul. [...] , na podstawie umowy franczyzy zawartej w dnia [...] kwietnia 2014 r. z S. B.V. z siedzibą w Holandii.

W toku przeprowadzonych oględzin w dniu [...] kwietnia 2018 r. stwierdzono, że restauracja "S. " znajduje się na parterze budynku mieszkalnego w W. , przy ul. [...] . Obiekt ten składa się z: sali konsumpcyjnej, toalety dla klientów, kuchni, jednego stanowiska z kasą fiskalną oraz terminalem płatniczym, służącym do przyjmowania zamówień i wydawania posiłków, oddzielonym ladą od sali konsumpcyjnej, zaplecza, w którym znajdują się: chłodnie, zlewozmywaki, biurko z komputerem, ekran służący do obserwacji monitoringu, regały z produktami żywnościowymi. W chłodniach przechowywane są produkty wymagające niskiej temperatury, m.in. zamrożone mięso. Natomiast na regałach przechowywane są produkty niewymagające niskich temperatur, takie jak: przyprawy, sosy itd. Za ladą znajdują się: piec do podgrzewania posiłków, lodówka z napojami, punkt do przygotowania herbat (saszetki oraz soki do herbat) oraz umywalka. Ponadto na zapleczu lokalu zlokalizowane jest pomieszczenie socjalne oddzielone od reszty lokalu korytarzem, służące głównie jako szatnia dla pracowników. Zamówione w restauracji posiłki klienci mogą spożyć w sali konsumpcyjnej. Składając zamówienia klienci są związani ofertą restauracyjną. W sali znajdują się stoliki, ławy tapicerowane, fotele, kosze na odpady oraz ogólnodostępna toaleta męska i damska. Oferta restauracji jest umieszczona nad punktem zamówień w postaci podświetlonych banerów z wybranymi produktami będącymi w ofercie, plakatów, kart oraz z monitora, na którym wyświetlana jest reklama z posiłkami. Oferta podzielona jest na ofertę śniadaniową (dostępną do godziny 11:00) oraz lunchową. W ramach tej pierwszej klienci mogą nabyć m.in. omlety jajeczne z serem oraz kiełbasą i bekonem. Natomiast w ofercie lunchowej (podstawowej) lokal oferuje kanapki (nazwy: [...] . [...] , [...] , [...] . [...] ., [...] [...] , [...] . [...] , [...] , [...] , [...] , [...] , [...] , [...] , [...] ) oraz sałatki z kurczakiem. Ponadto w lokalu można dokonać zakupu napojów (woda, sok, napoje gazowane, herbata, espresso, kawa czarna, biała, cappuccino, kawa latte, kawa mrożona) oraz ciastek (m.in. owsiane i czekoladowe). Z uwagi na fakt. iż ekspres do kawy oraz urządzenie do nalewania napojów znajdują się w sali konsumpcyjnej, klienci sami przyrządzają napoje ciepłe oraz zimne. Dania stanowiące ofertę handlową restauracji pracownicy przygotowują za ladą, z produktów przechowywanych głównie obok miejsca składania zamówienie, oddzielonych od sali konsumpcyjnej za pomocą szyby. Obsługa polegała na przygotowaniu posiłków z produktów (m.in. warzyw, kurczaka, sera. bekonu) umieszczonych w misach obok stanowiska z kasą fiskalną i terminalem płatniczym. Klienci, w ramach dostępnej oferty, mogą sami wybrać poszczególne składniki kanapek. W takiej sytuacji rola pracownika przyjmującego zamówienia sprowadza się do przygotowania posiłku zgodnie z konkretnymi oczekiwaniami klienta. Finalny produkt jest w tym wypadku efektem kilku czynności wykonanych przez pracownika (wypełnienie pieczywa poszczególnymi składnikami zgodnie z zamówieniem). Po zakończonym posiłku klienci sami we własnym zakresie sprzątają opakowania po posiłkach oraz wyrzucają je do kosza znajdującego się w sali konsumpcyjnej. Lokal nie oferuje obsługi kelnerskiej oraz nie zapewnia klientom sztućców, a także nie ścieli na stolikach obrusów. Oprócz obsługi bezpośredniej klientów pracownik przyjmuje również zamówienie telefoniczne, które następnie realizowane są poprzez dowóz na wskazane miejsce przez zewnętrzną cateringową firmę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00