Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 grudnia 2021 r., sygn. I SA/Łd 182/21

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Kowalski Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Janicki Sędzia WSA Bożena Kasprzak (spr.) Protokolant: st. asystent sędziego Paweł Pijewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi B. M. P.P.H.U. A na decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w Ł. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2015 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję; 2) zasądza od Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w Ł. na rzecz strony skarżącej kwotę 23 835,- (dwadzieścia trzy tysiące osiemset trzydzieści pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Naczelnik [...] Urzędu Celno - Skarbowego w Ł., na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) dalej jako: O.p., art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5a, art. 8 ust. 1, art. 19a ust. 1, art. 99 ust. 1 i ust. 12, art. 109 ust. 3, art. 146a pkt 1 i 2 oraz art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) dalej jako: ustawa o VAT, § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania P.P.H.U. "A" B. M. z siedzibą w B., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w Ł. z dnia [...] r., określającą zobowiązanie w podatku od towarów i usług za miesiące: styczeń, kwiecień, sierpień i grudzień 2015 roku, oraz wysokość zwrotu podatku od towarów i usług za miesiące: luty, marzec, maj, czerwiec, lipiec, wrzesień, październik i listopad 2015 roku.

Jak wynika z akt sprawy, postępowanie podatkowe w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe 2015 r. przeprowadzone zostało wobec B. M., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.P.H.U. "A" B. M., z siedzibą w B., na podstawie postanowienia Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w Ł. z dnia [...]r., o przekształceniu kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe. Wskazana powyżej kontrola celno-skarbowa wszczęta została wobec B. M. w dniu 18 września 2019 r., a jej przedmiotem było przestrzeganie przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe od stycznia do grudnia 2015 r. W toku tej kontroli stwierdzono, iż B. M., prowadząc sieć restauracji pod marką [...] (w dziesięciu punktach), na podstawie umów franczyzowych zawartych z B Spółka z o.o., niezasadnie zaniżył zobowiązania w podatku od towarów i usług za styczeń 2015 r., kwiecień 2015 r., sierpień 2015 r. i grudzień 2015 r. o kwotę łączną 100.445 zł, oraz zawyżył zwroty podatku od towarów i usług za: za luty 2015 r., marzec 2015 r., maj 2015 r., czerwiec 2015 r., lipiec 2015 r., wrzesień 2015 r., październik 2015 r. i listopad 2015 r. o łączną kwotę 1.201.325 zł. Ustalono, że B. M., w 2015 r., w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie licencji udzielonej przez "B" Spółka z o.o., dokonywał sprzedaży produktów w restauracjach pod nazwą "[...]", przeznaczonych do spożycia wewnątrz restauracji (na miejscu), która pierwotnie opodatkowana została stawką 8% (PKWiU ex 56) oraz sprzedaży produktów na rzecz klientów galerii handlowych w wyznaczonych strefach (tzw. "food court") i sprzedaży na wynos z przeznaczeniem do spożycia poza restauracją (tzw. "drive in" i "walk through"), które opodatkowane zostały stawką 5%. Następnie, w dniu 4 stycznia 2016 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w B.), podatnik złożył korekty deklaracji VAT-7 za miesiące od stycznia do czerwca 2015 r., dokonując zmiany stawki podatku z 8% na 5%, w odniesieniu do części sprzedaży, tj. sprzedaży produktów wewnątrz punktów sprzedaży, oraz wnosząc o stwierdzenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. W uzasadnieniu przyczyn korekty wskazał nieprawidłowe opodatkowanie części sprzedawanych posiłków stawką 8% zamiast 5%. Podatnik uznał, że sprzedaż produktów w systemach "drive in", "walk through", "food court", oraz sprzedaż produktów przeznaczonych do spożycia wewnątrz restauracji pod nazwą "[...]", powinna być traktowana jako dostawa towarów - sprzedaż posiłków gotowych, a nie świadczenie usługi gastronomicznej. Tym samym - w jego ocenie - dokonywana przez niego sprzedaż winna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 5%, jako sprzedaż posiłków gotowych i dań, mieszczących się w grupowaniu 10.85.1 PKWiU (poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług), a nie stawką 8%, którą to sprzedaż nieprawidłowo dotychczas traktował jako świadczenie usługi gastronomicznej. Uzasadniając złożony wniosek, podatnik powołał się na przepisy dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. oraz na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, cytując fragmenty wyroku z dnia 10.03.2011 r., w połączonych sprawach C-497/09, C-4W09, C-501/09 i C-502/09, z których to wywodzi, że aby dokonać prawidłowej klasyfikacji sprzedaży produktu do sprzedaży towarów lub świadczenia usług, należy wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00