Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 października 2021 r., sygn. II SA/Gl 1075/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 października 2021 r. sprawy ze sprzeciwu K. W. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zasiłku okresowego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Rozpatrując wniosek K. W. (dalej: strona, skarżący) z dnia 5 maja 2021 r. o udzielenie pomocy finansowej w związku z ciężką sytuacją życiową, po przeprowadzeniu postępowania Prezydent Miasta Z. , działając na podstawie art. 8, art. 38 ust. 1 do 5, art. 106 ust. 1 oraz art. 110 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 1876) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego postanowił odmówić świadczenia - w formie zasiłku okresowego.

W uzasadnieniu organ stwierdził, że wnioskodawca jest osobą samotnie gospodarującą. Ustalony zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy, na podstawie wywiadu środowiskowego z dnia 18 maja 2021 r. oraz na podstawie przedłożonych dokumentów dochód strony wynosi 1247,80 zł i przekracza kryterium dochodowe (tj. 701 zł dla osoby samotnie gospodarującej) o 546,80zł. Z powodu przekroczenia tego dochodu odmówiono wnioskowanego świadczenia, a z uwagi na ograniczone środku budżetowe nie zaproponowano stronie zasiłku okresowego zwrotnego.

W dalszej części uzasadnienia organ pierwszej instancji stwierdził, że ustalona kwota dochodu wynikła z pomniejszenia uzyskanego przez stronę wynagrodzenia (2.079,67zł) o kwotę alimentów 831,87zł przekazanych w kwietniu w 2021 r. Jednocześnie organ wyjaśnił, że przy ustalaniu dochodu strony nie została odjęta kwota 1247,80zł pobrana przez Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym dla K. . Z informacji komornika (data wpływu do organu w dniu 1 czerwca 2021 r.) wynika, że powyższa kwota pobrana została na pokrycie kosztów egzekucyjnych, naliczonych z tytułu umorzenia postępowania na wniosek przedstawiciela ustawowego małoletnich wierzycieli, w związku z czym nie stanowi alimentów i nie jest świadczeniem na rzecz innych osób. Odwołując się do zapisu art. 8 ustawy o pomocy społecznej organ wyjaśnił jak wyliczył dochód, co do niego doliczając i jak go pomniejszając. Podkreślił, że wyliczenie zarówno katalogu obciążeń pomniejszających dochód jak i katalogu przychodów odliczanych od dochodu na gruncie ustawy o pomocy społecznej zawarte w art. 8 ustawy jest enumeratywne. W katalogach tych nie uwzględniono kwoty pobranych przez komornika kosztów na pokrycie kosztów egzekucyjnych. Nie mogły więc być one odliczone od dochodu skarżącego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00