Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 26 października 2021 r., sygn. I SA/Bd 376/21

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Urszula Wiśniewska Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Wójcik Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 października 2021 r. sprawy ze skargi E. Sp. z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2012-2017 oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] stycznia 2018 r. Spółka złożyła do Burmistrza K. wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2012-2017 w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2017 r. sygn. SK 48/15. Do wniosku Spółka załączyła m.in. korekty deklaracji podatkowych. Uzasadniając wniosek spółka podniosła, że kwota nadpłaty podatku wynikająca ze złożonych korekt wynosząca łącznie [...] zł jest efektem nieprawidłowego opodatkowania silosu jako budowli w sytuacji, gdy obiekt ten stanowi budynek. W konsekwencji Spółka po przeliczeniu podstaw opodatkowania zmniejszyła wartość budowli (o wartość silosów, pierwotnie błędnie wykazanych jako budowle) i jednocześnie zwiększyła powierzchnię użytkową budynków (po doliczeniu powierzchni użytkowej silosów jako budynków). Spółka powołała się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2017 r. sygn. akt SK 48/15 (opublikowany w Dz. U. z 2017 r. poz. 2432), w którym Trybunał orzekł, że art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz.U. z 2019r. poz. 1170 ze zm.), dalej "u.p.o.l.", w zakresie, w jakim umożliwia uznanie za budowlę obiektu budowlanego, który spełnia kryteria bycia budynkiem, przewidziane w art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy, jest niezgodny z zasadą szczególnej określoności regulacji daninowych, wywodzoną z art. 84 w związku z art. 217, w związku z art. 64 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka stwierdziła, że takimi budowlami spełniającymi kryteria bycia budynkiem są silosy zbożowe stanowiące przedmiot opodatkowania w niniejszej sprawie. Zdaniem Spółki rozpoznanie silosów jako budynków, co do zasady nie powinno sprawiać trudności, gdyż kryteria ich identyfikacji precyzuje definicja zawarta w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którą budynek charakteryzuje: trwałe związanie z gruntem, wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród, posiadanie fundamentu i dachu. W ocenie Spółki powyższe kryteria spełniają silosy zbożowe wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00