Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 lipca 2021 r., sygn. II SA/Lu 454/21
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marta Laskowska-Pietrzak (sprawozdawca) po rozpoznaniu w Wydziale II w dniu 21 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu Z. L. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowalnego w [...] z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych oddala sprzeciw.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lipca 2020 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w R. (dalej także jako: Powiatowy Inspektor) na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2020 r., poz. 256, dalej: k.p.a.) umorzył postępowanie w sprawie zmiany sposobu użytkowania części poddasza nieużytkowego na pomieszczenia mieszkalne, dokonanej przez E. M. G. w istniejącym budynku mieszkalnym na działce oznaczonej nr geod. [...], położonej w D. przy ul. [...].
W uzasadnieniu Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w R. wskazał, że postępowanie zostało wszczęte na żądanie Z. L. z dnia [...] maja 2020 r. Organ ustalił, że w D. przy ul. [...] (działka nr geod. [...]) znajduje się budynek mieszkalny z poddaszem nieużytkowym, kryty blachą. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku E. M. G. wykonała docieplenie dachu wełną mineralną wraz z obiciem krokwi dachowych od spodu płytami gipsowo-kartonowymi, zamontowała trzy okna dachowe (o wymiarach 110 x 70 cm), obiła istniejące słupki i belki konstrukcji dachowej boazerią i płytami gipsowo-kartonowymi, wybiła w stropie nad kuchnią otwór (o wymiarach 2,5 x 0,9 m), ułożyła panele podłogowe, wykonała wewnętrzną instalację elektryczną oraz pomalowała ściany i sufity. W ocenie Powiatowego Inspektora zakres wykonanych robót budowlanych nie wymagał uzyskania pozwolenia na budowę ani dokonania zgłoszenia.
Według oświadczenia stron w latach 2000-2003 w pomieszczeniach tych bawiły się dzieci E. M. G.. Podczas oględzin ustalono, że obecnie przedmiotowe pomieszczenia poddasza służą do składowania i przechowywania sprzętu gospodarstwa domowego i rzeczy, które nie są potrzebne mieszkańcom na bieżąco, czyli pełnią rolę strychu zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Nie stwierdzono użytkowania ich jako pomieszczenia mieszkalne na pobyt stały lub czasowy tj. pokoje, sypialnie, kuchnie i pomieszczenia do dziennego przebywania ludzi. Ponadto wejście do pomieszczeń poddasza odbywa się z istniejącej klatki schodowej przez otwór drzwiowy (o wymiarach zewnętrznych 0,8 x 1,8 m), w którym zamontowane są drzwi drewniane o szerokości 0,7 m w świetle ościeżnicy. Zgodnie z § 75 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 6510, dalej: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury), drzwi do pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi powinny mieć szerokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy. Aby spełnić te warunki, należałoby powiększyć szerokość i wysokość istniejącego otworu drzwiowego oraz zamontować nowe drzwi o wymaganych wymiarach, co nie jest możliwe z powodu usytuowania stropu nad klatką schodową na zbyt małej wysokości.