Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 czerwca 2021 r., sygn. III SA/Gd 168/21
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Sędzia WSA Janina Guść po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 24 czerwca 2021 r. sprawy ze skargi E.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 14 grudnia 2020 r., nr (...) w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta z dnia 27 października 2020 r. nr (...)
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 27 października 2020 r., nr [...], Burmistrz Miasta odmówił E. P. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad zaliczoną do I grupy inwalidzkiej matką R. M. wskazując, że powodem odmowy jest zaistnienie przypadku określonego w art. 17 ust. 1b oraz w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.) - dalej jako: "ustawa", to jest powstanie niepełnosprawności R. M. w wieku 69 lat oraz posiadanie przez stronę ustalonego prawa do emerytury. W konsekwencji, pomimo stwierdzenia, że strona sprawuje niezbędną opiekę nad matką, nie spełnia jednak przesłanek ustawowych do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia 14 grudnia 2021 r. nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.
Kolegium wyjaśniło, że na skutek wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, przesłanka wieku osoby wymagającej opieki, wskazana w art. 17 ust. 1b ustawy, nie może być podstawą odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Organ odwoławczy podzielił natomiast stanowisko organu pierwszej instancji, że przepis art. 17 ust. 5 pkt 1 ustawy jednoznacznie wyklucza możliwość przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w sytuacji posiadania przez osobę sprawującą opiekę prawa do emerytury. Z akt sprawy wynika zaś, że strona jest uprawniona do emerytury. Organ stanął również na stanowisku, że obecne rozwiązania prawne i jasne brzmienie przepisów ustawy dotyczących świadczenia pielęgnacyjnego nie pozwalają na dokonanie przez stronę wyboru między świadczeniem emerytalnym a świadczeniem pielęgnacyjnym.