Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 22 kwietnia 2021 r., sygn. II SA/Sz 107/21

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Nadzieja Karczmarczyk-Gawęcka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Kowalewska Sędzia WSA Ewa Wojtysiak po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 kwietnia 2021 r. sprawy ze skargi P. S. na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto S. oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miasta S. podjęła [...] kwietnia 2020 r. Uchwałę Nr [...] w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto S. (Dz. Urz. Woj. Z. z 2020 r., poz. 2214, dalej: "uchwała"). Materialnoprawną podstawę uchwały stanowiły przepisy art. 4 ust. 1, 2, 2a pkt 1, 4 i 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2010, 2020 oraz z 2020 r. poz. 150 i 284, dalej: "u.c.p.g.").

Prokurator Rejonowy Prokuratury Rejonowej [...] w S. (Prokurator, Skarżący) wniósł do Sądu skargę na ww. uchwałę, podnosząc zarzuty istotnego naruszenia prawa, tj.:

art. 7 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z 1997 r, Nr 78, poz. 483 ze zm., dalej: "Konstytucja"), art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm., dalej: "u.s.g."), art. 4 ust. 2 u.c.p.g. w postaci przekroczenia zakresu upoważnienia ustawowego i określenie w § 5 ust.1, 2 i 3 uchwały, że mycie pojazdów samochodowych poza myjniami można przeprowadzać na terenie nieruchomości pod warunkiem mycia wyłącznie nadwozi samochodowych bez dodatku preparatów lub środków chemicznych oraz że naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą obejmować jedynie drobne naprawy związane z bieżącą eksploatacją pojazdów samochodowych;

art. 7 Konstytucji, art. 40 ust. 1 u.s.g., art. 4 ust. 2 u.c.p.g. poprzez przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego określonego w art. 4 ust. 2 pkt 8 u.c.p.g., w świetle którego w Regulaminie rada gminy wyznacza obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia, co oznacza, że rada gminy zobowiązana jest do wskazania w Regulaminie konkretnych obszarów w obrębie własności gminy, które ze względu na realizowane tam funkcje, usytuowanie, otoczenie bądź inne okoliczności (np. sposób użytkowania) wymagają poddania ich obowiązkowej deratyzacji a nie tak, jak uczyniono to w skarżonym przepisie uchwały (§ 31 Regulaminu), do objęcia tym obowiązkiem całego obszaru Miasta S..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00