Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Gl 772/20
Ruch drogowy; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.), Sędziowie Asesor WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Renata Siudyka, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w C. na uchwałę Rady Miasta Chorzów z dnia 26 października 2017 r. nr XLII/768/17 w przedmiocie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W skardze do sądu administracyjnego na uchwałę Rady Miasta Chorzów (dalej też jako Rada) z dnia 26 października 2017 r. nr XLII/768/17 "w sprawie wysokości opłat obowiązujących w 2018 r. za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usuwania pojazdu" (dalej też jako zaskarżona uchwała lub zaskarżony akt) Prokurator Rejonowy w Chorzowie (dalej też jako Prokurator lub skarżący) wniósł o stwierdzenie jej nieważności wraz z jej późniejszą zmianą jako podjętej z naruszeniem art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym poprzez niewłaściwe zastosowanie tego przepisu, a w konsekwencji wadliwe ustalenie stawek maksymalnych kosztów usuwania pojazdów oraz ich przechowywania na parkingu strzeżonym w 2018 r. na terenie Chorzowa, oderwanych od rzeczywistych wydatków związanych z przeprowadzeniem przedmiotowych czynności.
W uzasadnieniu skargi podniósł, że zgodnie z art. 7 Konstytucji RP "Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa". Organ stanowiący gminy uchwalający akty prawa miejscowego winien bezwzględnie przestrzegać upoważnień w zakresie stanowienia przepisów, zawartych w aktach prawnych wyższego rzędu. Na gruncie przedmiotowej sprawy aktem wyższego rzędu jest ustawa Prawo o ruchu drogowym. Art. 130a ust. 6 tej ustawy legitymował Radę Miasta Chorzów do ustalenia maksymalnych stawek kosztów usuwania pojazdów i ich przechowywania na parkingu strzeżonym. Zgodnie z tym przepisem Rada Miasta ustalając w/w stawki winna była kierować się jedynie dwoma kryteriami, a mianowicie koniecznością sprawnej realizacji czynności oraz rzeczywistym kosztem ich przeprowadzenia na obszarze powiatu. Podejmując sporną uchwałę Rada przekroczyła jednak delegację ustawową, przyjmując w jej § 1 stawki opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w oderwaniu od w/w kryteriów. Jak ustalono, Miasto Chorzów dopiero w dniu [...] r. zawarło z firmą FUH "A" z siedzibą w B. przy ul. [...] umowę nr [...] określającą rzeczywiste koszty usunięcia pojazdów. Miasto Chorzów zawarło jednocześnie w dniu [...] r. umowę z firmą "B" z siedzibą w C. dotyczącą przechowywania na parkingu strzeżonym pojazdów usuniętych z terenu Chorzowa, w której określono m.in. obowiązujące Miasto koszty przechowywania na tym parkingu pojazdów usuniętych w warunkach określonych w art. 130a p.r.d.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right