Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 1 października 2020 r., sygn. II SA/Ol 512/20

Czystość i porządek; Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 października 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Szczytnie na uchwałę Rady Gminy Jedwabno z dnia 29 marca 2019 r., nr VII/39/19 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jedwabno stwierdza nieważność § 6 Załącznika do zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Rada Gminy Jedwabno (dalej jako: Rada), na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity na dzień wydania zaskarżonej uchwały Dz.U. z 2018 r., poz. 1454 ze zm., dalej jako: u.c.p.g.), podjęła w dniu 29 marca 2019 r. uchwałę nr VII/39/19 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jedwabno, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały (dalej jako: Regulamin).

Skargę na powyższą uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy w Szczytnie (dalej jako: skarżący), zaskarżając ją w części, tj. § 6 Regulaminu. Prokurator zarzucił podjęcie uchwały z istotnym naruszeniem art. 7 i art. 94 Konstytucji RP oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity na dzień wydania zaskarżonej uchwały Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm., dalej jako: u.s.g.) w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 1 lit. c) i art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. d) u.c.p.g. poprzez przekroczenie przez Radę delegacji ustawowej i wskazanie w § 6 Regulaminu, że mycie pojazdów na własnej nieruchomości może dotyczyć tylko ich nadwozi pod warunkiem stosowania czystej wody oraz środków myjąco-czyszczących ulegających biodegradacji, a ich naprawa może obejmować jedynie drobne naprawy, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c) u.c.p.g. W związku z powyższymi zarzutami, skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części wskazanej w skardze. W uzasadnieniu podniesiono, że zaskarżona uchwała stanowi akt prawa miejscowego i z uwagi na powszechnie obowiązujący charakter zawartych w uchwale norm konieczne jest, aby były one formułowane na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. Wskazano, że art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c) u.c.p.g., w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania uchwały, upoważniał radę gminy do określenia w regulaminie zasad, jakie muszą być spełnione, żeby mycie i naprawa pojazdów samochodowych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, były dopuszczalne. Przy czym chodzi o warunki zapewniające zgodne z ustawą odprowadzanie nieczystości powstałych w wyniku mycia i naprawy pojazdów. Nie ma natomiast upoważnienia ustawowego do postawienia warunków w postaci tego, że mycie dotyczy wyłącznie nadwozia pojazdu, a naprawa obejmuje niezdefiniowane drobne naprawy. Skarżący podniósł, że takie normy w sposób nieuprawniony ograniczają zakres dozwolonych zachowań, ingerując też w prawa podmiotowe jednostki. Podkreślono, że z treści art. 7 Konstytucji RP wynika, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Natomiast art. 94 Konstytucji RP stanowi, że organy samorządu terytorialnego ustanawiają akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00