Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 września 2020 r., sygn. II SA/Gl 536/20

Administracyjne postępowanie; Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, , Protokolant Specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2020 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o. o. w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary za odbieranie odpadów bez wymaganego wpisu do działalności regulowanej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy M. z dnia [...] r. nr [...], 2. zasądza na rzecz skarżącej Spółki od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej kwotę 14367 (czternaście tysięcy trzysta sześćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Wójt Gminy M. wymierzył "A" sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 355 000,00 zł za odbieranie odpadów komunalnych z terenu gminy M. bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za okres od 1 stycznia 2016 roku do 31.12.2018 r. W uzasadnieniu organ wskazał, że Spółka jako przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości winna zgodnie z art. 9b ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach posiadać wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez wójta gminy. Przeprowadzone postępowanie wykazało, że "A" Sp. z o.o. nie posiadając w/w wpisu, jako zleceniobiorca świadczyła usługi wywozu odpadów komunalnych dla dwóch właścicieli prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy. Przedmiotem umowy było przyjmowanie przez Zleceniobiorcę zlecenia odbioru odpadów komunalnych stałych w celu ich unieszkodliwienia. Potwierdzeniem wykonania usługi stanowiły faktury wystawiane przez Stronę za usługę usuwania odpadów i udostępnianie pojemnika na odpady. W ocenie organu, wbrew temu co uważa Spółka, posiada ona status odbierającego odpady komunalne, staje się ich posiadaczem i jest odpowiedzialna za zagospodarowanie odebranych w ten sposób odpadów. Jak podkreślił organ brak wpisu normuje art. 9x ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowiąc, że przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który odbiera odpady komunalne bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 - podlega karze pieniężnej w wysokości 5000 zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru oraz 10 000 zł za każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru. Ponieważ spółka, prowadziła na terenie gminy M. działalność związaną z odbieraniem odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu, nałożenie kary było zasadne. Wysokość nałożonej kary stanowi konsekwencję prowadzenia działalności bez wymaganego wpisu w okresie od stycznia 2016 r. do grudnia 2018 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00