Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Rz 294/20
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz /spr./, Sędzia WSA Piotr Popek, Sędzia WSA Jarosław Szaro, Protokolant ref. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi Fundacji "A." z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2020 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za grudzień 2017 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] marca 2020r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej po rozpatrzeniu odwołania Fundacji A. ( dalej: Fundacja bądź Skarżąca), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia [...] maja 2019r. nr [...] w sprawie określenia w podatku VAT kwoty zwrotu różnicy podatku w wysokości 72 536 zł. oraz ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego w kwocie 15 536 zł.
W toku przeprowadzonej wobec Skarżącej kontroli podatkowej obejmującej zasadność zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za grudzień 2017 r. wykazanej przez Fundację, stwierdzono że w kontrolowanym okresie Fundacja ponosiła m.in. wydatki związane z zawarciem ze Skarbem Państwa - Ministrem Zdrowia, umowy na realizację zadania z zakresu zdrowia publicznego - promocji karmienia piersią. Materiały promocyjne, przygotowane w ramach realizacji tego zadania, zostały nieodpłatnie rozesłane do placówek służby zdrowia: szpitali i zakładów opieki zdrowotnej, a następnie nieodpłatnie rozpowszechniane w trakcie wizyt w gabinetach, podczas udzielania porad, w przyszpitalnych szkołach rodzenia. Faktury VAT na łączną kwotę 225.928,46 zł netto, VAT 51.963,54 zł dokumentujące przedmiotowe wydatki Fundacja rozliczyła w grudniu 2017 r., w konsekwencji deklarując kwotę do zwrotu w wysokości 124.500 zł.
Organ I instancji, stosując art. 193 § 4 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ) - zwanej dalej OP., nie uznał za dowód ewidencji nabyć VAT prowadzonej przez Fundację, gdyż zdaniem organu, zaewidencjonowany i odliczony podatek naliczony nie dotyczył wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną tj. nie spełniał dyspozycji z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2017 r. , poz. 1221 ze zm.)- zwanej dalej ustawą o VAT.