Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. IV SA/Po 358/20

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Busz (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski Asesor sądowy WSA Maria Grzymisławska-Cybulska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Rawiczu na uchwałę Rady Gminy Pakosław z dnia 29 września 2010 r. Nr XXXVIII/261/10 w sprawie przyjęcia statutów sołectw 1. stwierdza nieważność załączników nr 1-15 do zaskarżonej uchwały w części obejmującej: - § 5 ust. 3 w zakresie zwrotów "w szczególności"; - § 8 ust. 2 pkt 1 w zakresie zwrotów "wybór" i "oraz ich"; - § 9 ust. 2 pkt 6; - § 15 ust. 1 zd. drugie w zakresie zwrotu "za wyjątkiem określonym w § 24 i § 30 ust. 8"; - § 17 ust. 2 w zakresie zwrotu "w szczególności"; - § 17 ust. 4; - oraz wszystkie przepisy Rozdziałów IV we wszystkich 15 załącznikach; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala.

Uzasadnienie

Rada Gminy Pakosław (zwana dalej "Radą") podjęła w dniu 29 września 2010 r. uchwałę nr XXXVIII/261/10 w sprawie przyjęcia statutów sołectw: Białykał, Chojno, Gołejewko, Gołejewo, Góreczki Wielkie, Kubeczki i Dębionka, Niedźwiadki, Osiek, Ostrobudki, Pakosław, Podborowo, Pomocno, Sowy, Sworowo, Zaorle.

Pismem z dnia 10 lutego 2020 r. Prokurator Prokuratury Rejonowej w R. (zwany dalej "Skarżącym") wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, żądając stwierdzenia nieważności uchwały w części. Skarżący podniósł zarzut naruszenia:

1) art. 35 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 i 4 w zw. z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, zwanej dalej "u.s.g.") przez bezpodstawne przyjęcie zapisem "w szczególności", w § 5 ust. 3, § 17 ust. 2 wszystkich 15 załącznikach do uchwały katalogu otwartego zadań sołectwa oraz zadań sołtysa, co stanowi regulacje nieuprawnione, gdyż zadania sołectwa oraz jego organów powinny zostać uregulowane w statutach w sposób wyczerpujący w formie zamkniętego katalogu zadań i form działania sołectwa oraz jego organów,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00