Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. I SA/Bk 201/20

Podatek od towarów i usług; Podatek akcyzowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, Sędziowie asesor sądowy WSA Marcin Kojło, sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), Protokolant referent stażysta Renata Kryńska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwolnienia z należności podatkowych i określenia należnej kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej i podatku od towarów i usług od towaru w postaci oleju napędowego i benzyny wprowadzonych na obszar celny Unii z naruszeniem obowiązków przewidzianych w przepisach prawa celnego oddala skargę

Uzasadnienie

Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania ustalono, że A. D. (zwany dalej: "skarżącym") w okresie od 10 grudnia 2018 r. do 12 stycznia 2019 r. w Oddziale Celnym w P. dokonał ustnego zgłoszenia celnego o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu ze zwolnieniem z należności celnych i podatkowych towaru w postaci 510 litrów benzyny i 400 litrów oleju napędowego, przywiezionego w zbiornikach paliwa pojazdów marki V. i marki V.

W trakcie przeprowadzonego postępowania organ I instancji na podstawie posiadanych systemów ewidencyjnych ustalił, że skarżący w ww. okresie złożył 11 ustnych zgłoszeń celnych deklarując przywóz w pojeździć marki V. benzyny w ilości od 70 do 80 litrów oraz w pojeździć V. oleju napędowego w ilości 100 litrów (w łącznej ilości 510 litrów benzyny i 400 litrów oleju napędowego). Wwożone paliwo każdorazowo korzystało ze zwolnienia z należności przywozowych. Ponadto ustalono, że wyjazdy podróżnego na Białoruś odbywały się z pewną regularnością co 3-4 dni.

W dniach 8 i 12 stycznia 2019 r. w Oddziale Celnym w P. skarżący został przesłuchany w charakterze strony. Do protokołów przesłuchania zeznał, że jeździł do miejscowości Wysokie, aby odwiedzić rodzinę i przy okazji zatankować samochód. W toku prowadzonego postępowania organ I instancji pismem z dnia [...] stycznia 2019 r. wezwał stronę do złożenia wyjaśnień na okoliczność celu wyjazdów oraz miejsca zakupu paliwa. W odpowiedzi skarżący wyjaśnił, że celem wyjazdów na Białoruś jest odwiedzanie rodziny i przyjaciółki w okolicy miejscowości od S. do P. Oznajmił też, że paliwo na Białorusi tankuje zawsze w państwowych stacjach paliw, gdyż paliwo jest tam dużo tańsze niż w Polsce. Strona wyjaśniła, że zgłaszana ilość paliwa - 100 litrów oleju napędowego i 70 litrów benzyny - przy wjeździe do Polski nie jest wiarygodna, ponieważ zgłasza większą ilość paliwa po to, by paliwa nie wypompowywano. Skarżący poinformował, że na wjeździe do Białorusi często ma ćwierć lub czasem pół zbiornika paliwa. Nigdy nie jeździ na pustym baku. Paliwo zużywa natomiast w aucie, w którym jest przywożone.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00