Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 10 października 2018 r., sygn. I SA/Bk 454/18
Podatek akcyzowy; Podatek od towarów i usług; Opłaty administracyjne; Celne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz,, sędzia WSA Jacek Pruszyński (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 10 października 2018 r. sprawy ze skargi U. H. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty należnego podatku akcyzowego, opłaty paliwowej i podatku od towarów i usług z tytułu importu oleju napędowego oddala skargę
Uzasadnienie
Po zakończeniu postępowania celnego, Naczelnik P. Urzędu Celno-Skarbowego w B. decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2017 r. stwierdził wobec Pana U. H. (dalej powoływany także jako Skarżący), że w stosunku do 700 litrów oleju napędowego w dniach [...] sierpnia 2017 r. powstał z mocy prawa dług celny w przywozie.
W uzasadnieniu decyzji, organ I instancji wskazał, że w sprawie ustalono, że w okresie od [...] sierpnia 2017 r. do [...] sierpnia 2017 r. Skarżący kierujący pojazdem o nr rej. [...] w Oddziale Celnym w B. dokonał ustnych zgłoszeń celnych o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu ze zwolnieniem z należności celnych i podatkowych towaru w postaci oleju napędowego w łącznej ilości 700 litrów, przywiezionego w zbiorniku paliwa pojazdu marki V. Z analizy danych zawartych w protokołach z kontroli paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu prywatnego wjeżdżającego na obszar celny Unii oraz danych zawartych w systemie informatycznym odpraw celnych SOC-0 wynika, że ww. podróżny we wskazanym okresie dokonał 7 zgłoszeń celnych w kilkudniowych odstępach i za każdym razem deklarował przywóz paliwa w ilości 100 litrów w ramach zwolnienia z cła. W oparciu o zapisy w protokołach z kontroli stwierdzono, że w okresie od [...] sierpnia 2017 r. do [...] sierpnia 2017 r. ww. pojazd przejechał 1.919 km, a Skarżący w tym okresie wprowadził na obszar celny UE w zbiorniku przedmiotowego pojazdu i przenośnym kanistrze 700 litrów oleju napędowego. Podczas wprowadzenie powyższego paliwa podróżny deklarował średnie jego zużycie na 100 km w ilości od 10 do 12 litrów.