Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. I SA/Ol 268/17
Podatek akcyzowy; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski Sędziowie sędzia WSA Wojciech Czajkowski sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) Protokolant stażysta Agnieszka Kunkel po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej (obecnie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej) z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, podatku od towarów i usług oraz opłaty paliwowej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Naczelnik Urzędu Celnego określił A.S. zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 10.881 zł oraz w podatku od towarów i usług w wysokości 7.782 zł, a także kwotę opłaty paliwowej w wysokości 2.690 zł w związku z wprowadzeniem na obszar celny Unii Europejskiej oleju napędowego w ilości 9.320 I.
Podstawę tego rozstrzygnięcia stanowiły ustalenia, w świetle których przekraczając w okresie od 7 stycznia do 31 grudnia 2015 r. łącznie 106 razy granicę Unii Europejskiej na przejściu granicznym w B., A.S. dokonał zgłoszenia celnego przywozu łącznie 9.320 I oleju napędowego w zbiorniku samochodu osobowego marki "[...]" o numerze rejestracyjnym "[...]". Weryfikując dane z systemu informatycznego odpraw celnych, organ stwierdził, że skarżący dokonywał przywozów paliwa z dużą częstotliwością, przekraczającą zwykłe potrzeby kierowcy. W ocenie organu, wwiezione na obszar celny Unii w ww. okresie paliwo nie było objęte zwolnieniem z należności przywozowych na podstawie art. 41 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. Urz. WE L 324 z dnia 10 grudnia 2009 r.).
Uwzględniając powyższe, w dniu "[...]" Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję, w której stwierdził powstanie długu celnego i określił kwotę cła w wysokości 0 zł, w związku z wprowadzeniem na obszar celny Unii Europejskiej oleju napędowego w ilości 9.320 litrów. W uzasadnieniu decyzji organ zbadał częstotliwość wyjazdów strony, jej czas pobytu w Federacji Rosyjskiej, ilości zgłaszanego przez nią paliwa i pokonywane trasy, a także jej sytuację finansową. Decyzja ta została utrzymana w mocy rozstrzygnięciem Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]", na które strona nie wniosła skargi do sądu administracyjnego.