Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 lipca 2020 r., sygn. II SA/Gl 264/20

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Kędzierska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant specjalista Ewa Pasiek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lipca 2020 r. sprawy ze skargi K.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia lokalizacji zjazdu publicznego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Zarządu Województwa [...] z dnia [...] r. nr [...].

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach decyzją z dnia [...] r., wydaną w wyniku rozpatrzenia odwołania skarżącego K. A., utrzymało w mocy decyzję Zarządu Województwa Śląskiego z dnia [...] r. nr [...] w sprawie odmowy wykonania, w ramach budowy obwodnicy Z. jako nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr [...], zjazdu do istniejącej bramy budynku przy ul. [...] w Z.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, w przypadku budowy lub przebudowy drogi, budowa lub przebudowa zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi. Organ podniósł, że przepis ten powoduje znaczne wątpliwości interpretacyjne. Z jednaj strony - według wykładni zaprezentowanej w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 marca 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 2191/10 - żądanie dotyczące odbudowy istniejącego zjazdu nie podlega rozstrzygnięciu w drodze postępowania administracyjnego. W szczególności przedmiotowe żądanie nie wymaga załatwienia poprzez wydanie decyzji administracyjnej lub postanowienia. Tak rozumiane roszczenie nie ma charakteru indywidualnej sprawy z zakresu administracji publicznej, lecz ma charakter sprawy cywilnej . Z drugiej strony - jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 lipca 2016 r. sygn. akt I OSK 2334/14 "na tej podstawie prawnej (art. 29 ust. 2 u.d.p.) zarządca drogi - w przypadku budowy lub przebudowy drogi - może zbudować lub przebudować zjazdy dotychczas istniejące - w formie czynności, bądź odmówić budowy lub przebudowy - w formie decyzji". Organ wskazał, że przyjęcie wykładni, zgodnie z którą "na podstawie art. 29 ust. 2 u.d.p. zarządca drogi - w przypadku budowy lub przebudowy drogi - może zbudować lub przebudować zjazdy dotychczas istniejące - w formie czynności, bądź odmówić budowy lub przebudowy - w formie decyzji" sprawia, że Kolegium nie może wydać decyzji reformacyjnej. Dodał, że pozytywne, dla wnioskodawcy, zakończenie postępowania wymaga czynności faktycznych tj. odbudowy zjazdu, a wobec tego Kolegium może w przedmiotowej sprawie wydać decyzję o utrzymaniu w mocy decyzji organu pierwszej instancji względnie decyzję kasatoryjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00