Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 lutego 2020 r., sygn. I SA/Wr 795/19

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędziowie: Sędzia WSA Dagmara Dominik - Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska, Protokolant: specjalista Magdalena Dworszczak, , po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 lutego 2020 r. sprawy ze skargi A sp. z o.o. we W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych: I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz A sp. z o.o. we W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organem podatkowym.

1.1. Przedmiotem skargi A. Sp. z o.o. (dalej: Skarżąc/ Spółka) jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W. z dnia [...] lipca 2019r. Nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z użytkowaniem przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych.

1.2. Z uzasadnienia zaskarżonej interpretacji indywidualnej wynika, że Spółka we wniosku z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 15 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiła następujące zdarzenie przyszłe. Skarżąca, będąca pracodawcą oraz płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), wchodzi w skład B, która jest jednym z czołowych, światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych, morskich i stacjonarnych układów napędowych oraz dostawcą usług. Skarżący użytkuje, na podstawie umów leasingu, samochody, które są przydzielane pracownikom Skarżącą (dalej: pracownicy) zasadniczo dla celów pełnionych obowiązków służbowych na określonych stanowiskach lub do realizacji obowiązków pracowniczych (dalej: samochody służbowe). Zasady korzystania przez pracowników z samochodów służbowych oraz procedury z tym związane zostały uregulowane w dokumencie "Polityka Samochodów Służbowych C w Polsce" (dalej jako: polityka Grupy). Zgodnie z postanowieniami polityki Grupy, Skarżący udziela pracownikom zgodę na korzystanie z samochodów służbowych również w celach prywatnych (takich jak dojazd do domu, do pracy, na zakupy, wakacje, wycieczki, itp.). W związku z tym, że pracownicy korzystają z samochodów służbowych do celów prywatnych. Skarżąca - jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy - na podstawie art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019r., poz. 1387; dalej: updof) ustala wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego Pracownikom z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, tj. w wysokości zryczałtowanych, ustawowych stawek, tj. a) 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3, b) 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3, dalej: wartość ryczałtu. Koszty operacyjne związane z użytkowaniem samochodów służbowych (m.in. finansowanie leasingu, serwisu, konserwacji, napraw, opon i ubezpieczenia) ponosi Skarżąca (dalej: łącznie jako: koszty operacyjne), z wyjątkiem następujących kategorii kosztów: dodanie własnego wyposażenia dodatkowego do samochodu służbowego, a także jego naprawy, konserwacji, ewentualnego demontażu; koszty naprawy uszkodzeń powstałych na skutek niedbalstwa, niezachowania należytej staranności, nienależytego użytkowania samochodu lub zawinionego braku wiedzy; koszty naprawy uszkodzeń, które nie wynikają z normalnego zużycia, nieprawidłowego użytkowania lub serwisowania, i/lub stwierdzenia braku wyposażenia dodatkowego, instrukcji lub dokumentacji; mandaty; koszty dodatkowych prac niezbędnych do przywrócenia samochodu do należytego stanu w przypadku zwrotu samochodu w nienależytym stanie; przechowywanie opon poza wyznaczonym serwisem na własny koszt, koszty uszkodzenia samochodu służbowego, nieobjęte ochroną ubezpieczeniową, jeżeli użytkownik naruszył przepisy ruchu drogowego. Od wartości kosztów operacyjnych Skarżąca nie pobiera opłat od pracowników, ani nie ustala od ich wartości przychodu dla pracowników na gruncie updof. Jednakże Skarżąca stosuje odmienne podejście w odniesieniu do kosztów paliwa. Koszty paliwa są ponoszone przez Skarżącą i są rozliczane za pomocą przypisanych do samochodów służbowych kart paliwowych. Skarżący określa dla pracowników - odrębnie od wartości ryczałtu - dodatkowy przychód ze stosunku pracy dla celów updof z tytułu wykorzystywania przez pracowników paliwa do celów (przejazdów) prywatnych, od którego Skarżąca jako płatnik oblicza, pobiera oraz uiszcza zaliczki na updof. Wartość tego dodatkowego przychodu, tj. nieodpłatnego świadczenia z tytułu kosztów paliwa wykorzystywanego dla przejazdów prywatnych. Skarżąca ustala na podstawie comiesięcznej deklaracji pracowników (dalej: koszty paliwa) według następującego wzoru: A-((DxE) /100)xC gdzie: A - miesięczna kwota przychodu do celów podatku PIT z tytułu Kosztów Paliwa; D - raportowana w oświadczeniu użytkownika (Pracownika) miesięczna odległość (w kilometrach) pokonana w celach prywatnych; E - średnie spalanie dla danego modelu Samochodu Służbowego; C - cena paliwa (średnia miesięczna rynkowa cena paliwa weryfikowana raz na kwartał na podstawie średnich cen z miesiąca poprzedzającego każdy kwartał). Skarżąca powzięła jednak wątpliwość odnośnie do prawidłowości wyżej przestawionego sposobu ustalania dodatkowego przychodu dla pracowników z tytułu kosztów paliwa i rozważa zmianę wyżej zaprezentowanego sposobu w ten sposób, że przestanie doliczać do przychodów pracowników wartość kosztów paliwa wykorzystanego w celach prywatnych (ustaloną według wzoru opisanego wyżej). Wartość przychodu (nieodpłatnego świadczenia) z tytułu wykorzystywania samochodów służbowych do celów prywatnych w planowanym (przyszłym) modelu będzie ustalana przez Skarżącej wyłącznie w wysokości określonej w przepisie art. 12 ust. 2a (z uwzględnieniem ust. 2b) updof, tj. wartości ryczałtu bez ustalania dodatkowego przychodu dla pracowników z tytułu kosztów paliwa. W ocenie Spółki bowiem - wartość ryczałtu obejmuje wszelkie koszty związane z korzystaniem z samochodów służbowych, w tym koszty paliwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00