Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 lutego 2020 r., sygn. II SA/Po 807/19
Ochrona przyrody
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędzia WSA Elwira Brychcy Protokolant st. sekr. sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lutego 2020 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lipca 2019r. Nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zgłoszenia; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę [...]- ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wójt Gminy [...], decyzją z dnia [...] kwietnia 2019 r. o nr [...] wymierzył B. K. administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za usunięcie, bez wymaganego zgłoszenia zamiaru wycięcia jedenastu drzew, wymienionych punkcie 3 decyzji. Jednocześnie organ zobowiązał B. K. do wpłacenia ww. kwoty na wskazany rachunek Urzędu Gminy [...], w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.
W uzasadnieniu wyjaśniono, że w okresie miedzy [...] a [...] stycznia 2019r. na terenie działki o nr ewid. [...] przy ul. [...] w [...] wycięto drzewa bez stosownego zgłoszenia. Organ wyjaśnił, iż w celu ustalenia dokładnego gatunku i rodzaju wyciętych drzew, ich obwodu oraz miąższości obwodu pni wyciętych drzew, zlecono wykonanie opinii specjalistycznej. W dniu [...] marca 2019 r. powołany biegły dokonał wstępnych oględzin i pomiarów, podczas których zakwalifikował 26 pniaków lub kłód, które po dokładnych pomiarach mogą z racji swoich wymiarów podlegać administracyjnej karze pieniężnej. Kontynuacja prac związanych z zebraniem materiału dowodowego niezbędnego do przygotowania opinii odbyła się w dniu [...] marca 2019 r. Wszystkie pniaki i kłody zostały w terenie ponumerowane kolorem niebieskim od 1-26. W opinii przedłożonej w dniu [...] marca 2019 r. biegły wskazał, że po analizie 26 pniaków po wyciętych drzewach oraz części kłód, 11 sztuk zostało zakwalifikowane jako drzewa, których obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm od gruntu przekroczył 50 cm, w tym 7 sztuk drzew gatunku brzoza brodawkowata o obw. 53 cm (nr [...] w terenie), 55 cm (nr [...] w terenie), 62 cm (nr [...] w terenie), 53 cm (nr [...] w terenie), 66 cm (nr [...] w terenie), 79 cm (nr [...] w terenie), 58 cm (nr [...] w terenie), 1 sztuka drzewa śliwa wiśniowa - ałycza o obw. 58 cm (nr [...] w terenie), 2 sztuki drzewa gatunku grusza pospolita o obw. 62 cm (nr [...] w terenie) i 61 cm (nr [...] w terenie), 1 sztuka dąb szypułkowy o obw. 52 cm (nr [...] w terenie). Obwód ściętego pnia brzozy brodawkowatej o nr [...] został podany na wysokości 115 cm, ponieważ drzewo rośnie jako dwupniowe. Zauważono, że w przypadku drzew o nr [...] i [...] obwód na wysokości 1,30 m został zmierzony z uwagi na obecność kłody po wyciętych drzewach. Natomiast w przypadku drzew oznaczonych nr [...] i 23 z uwagi na brak kłody obwód na wysokości 1,30 został obliczony, jako obwód koła liczony ze średniej minimalnej wysokości na 5 cm pomniejszony o 10%. Biegły w swojej opinii wskazał, że na podstawie wyglądu pni drzew oznaczonych nr [...] (brzozy brodawkowate) można mówić o zgniliźnie drewna. Jej objawem jest postępujący rozpad, zmiana barwy i właściwości drewna pod wpływem działania niektórych grzybów. W ocenie biegłego drzewa nie rokowały szans na przeżycie i wysokość administracyjnej kary pieniężnej powinna być obniżona o 50%, co uwzględniano w decyzji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right