Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 stycznia 2020 r., sygn. III SA/Łd 960/19
Samorząd terytorialny
Dnia 23 stycznia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędzia NSA Irena Krzemieniewska (spr.), , Protokolant Referent stażysta - Ewa Górska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2020 roku sprawy ze skargi Rady Powiatu Zgierskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 20 września 2019 r. nr PNIK-I.4131.801.2019 w przedmiocie stwierdzenia nieważności regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom niektórych składników wynagrodzenia oddala skargę
Uzasadnienie
III SA/Łd 960/19
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2019 r. Rada Powiatu Zgierskiego działając na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 511) - dalej: u.s.p.; art. 30 ust. 6 , art. 91 d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.,U. z 2018 r. poz. 967 zez zm.)- dalej: K.N., podjęła uchwałę nr XI/96/19 w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom niektórych składników wynagrodzenia.
Zawiadomieniem z dnia 9 września 2019 r. Wojewoda Łódzki działając na podstawie ar.t 79 ust. 5 u.s.p. poinformował Radę Powiatu Zgierskiego o wszczęciu postępowania nadzorczego, celem kontroli legalności w/w uchwały, w związku wątpliwościami organu nadzoru, co do zgodności § 4 uchwały określającego jej wejście w życie z wsteczną mocą obowiązującą; oraz § 6 ust. 2 pkt a, e, f, g załącznika do uchwały regulującego szczegółowe warunki przyznawania nauczycielowi dodatku motywacyjnego.
W odpowiedzi na powyższe Rada Powiatu Zgierskiego pismem z dnia 12 września 2019 r. wyjaśniła, że podjęcie przedmiotowej uchwały było konsekwencją przeprowadzonej przez ustawodawcę ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r. nowelizacji K.N. i wprowadza jedynie, w stosunku do poprzednio obowiązującej uchwały, korzystne zmiany dla osób objętych jej oddziaływaniem, polegające na zwiększeniu stawki dodatku funkcyjnego za sprawowanie funkcji wychowawcy klasy i zastosowanie do obliczenia pozostałych dodatków kształtowanych uchwałą zwiększonej kwoty bazowej. Brak możliwości przewidzenia daty publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego, stanowiło zagrożenie niewykonania art. 14 ust. 2 ustawy nowelizującej K.N. Wejście uchwały w życie po dniu 1 września 2019 r. skutkowałoby bowiem, iż zwiększona stawka dodatku funkcyjnego za sprawowanie funkcji wychowawcy klasy przysługiwałaby nauczycielom dopiero od dnia 1 października 2019 r. Tym samym treść kwestionowanego przez organ nadzoru § 4 uchwały gwarantuje nauczycielom wyrównanie przed dniem 30 września stawki dodatku za ten miesiąc. Co więcej możliwość nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej wynika z art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 200 r. ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst. jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz.1461). Natomiast odnośnie zastrzeżeń, co do § 6 pkt 2 lit. a, e, f, g załącznika do uchwały Rada Powiatu Zgierskiego wskazała, iż zawarte w nim szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego, mieszczą się w warunku ogólnym określonym w § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 416). Ponadto podkreślono, iż zakwestionowane warunki szczegółowe są powielane w identycznej treści, w podejmowanych przez Radę uchwałach począwszy od 2005 r. i nigdy dotąd nie były kwestionowane przez organ nadzoru.