Orzeczenie
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 15 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Bd 752/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz Protokolant sekretarz sądowy Kamila Wesołowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2020 roku sprawy ze skargi [...] na decyzję Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia określonych obowiązków 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w T. z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...], 2. zasądza od Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na rzecz [...] solidarnie kwotę [...](tysiąc czternaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2019r. [...] [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w T., na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 51 ust. 7, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U. z 2018r. poz. 1202 ze zm.) nakazał M. i T. G.:
1. sporządzić projekt budowlany, z uwzględnieniem wykonanych robót budowlanych budynku mieszkalnego jednorodzinnego, znajdującego się na terenie działki nr [...] w Ś. przy ul. [...],
2. przedłożyć ten projekt sporządzony przez osobę o stosownych uprawnieniach budowlanych w odpowiedniej specjalności wraz z wymaganymi przepisami szczególnymi, uzgodnieniami i opiniami w terminie do [...] października 2019r.
3. wykonać w przedmiotowym budynku mieszkalnym jednorodzinnym roboty budowlanym określone w pkt 3, w nieprzekraczalnym terminie do [...] października 2019r. (...).
W szczegółowym uzasadnieniu decyzji organ przedstawił dotychczasowy przebieg postępowania, wydane decyzje organów administracji i orzeczenia sądów administracyjnych, zgromadzony materiał dowodowy i przedstawił jego ocenę wskazując jakie okoliczności uznał za udowodnione i na jakiej podstawie dokonał ustalenia po pierwsze okoliczności, iż istnieje możliwość doprowadzenia przedmiotowego obiektu budowlanego mimo jego wad, do stanu techniczno-budowlanego odpowiadającego przepisom prawa. Organ uznał także, iż w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, na przeszkodzie możliwości zalegalizowania obiektu nie stoją także inne przepisy prawa, w tym ustawy Prawo wodne oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.