Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Wr 471/19

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Sędziowie: sędzia WSA Piotr Kieres, sędzia WSA Katarzyna Radom, Protokolant: starszy sekretarz sądowy Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2019 r. przy udziale ---- sprawy ze skargi "A" - [...] L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2018 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta i Gminy P. z dnia [...] r., nr [...]; II. zasądza na rzecz strony skarżącej od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. kwotę 2 000 (dwa tysiące) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Skarbu Państwa - "A" L. (dalej: Podatnik, "A", Skarżący) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. (dalej: SKO, organ odwoławczy) z [...] r. nr [...], którą:

- utrzymano w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy P. (dalej: organ podatkowy I instancji) z [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2018 rok z obszaru wiejskiego P. oraz

- uchylono wskazaną wyżej decyzję organu podatkowego I instancji w pozostałej części, tj. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2018 r. obszaru wiejskiego P. i w tym zakresie umorzono postępowanie w sprawie.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że w złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2018 r. "A" zadeklarowało do opodatkowania: grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków o pow. 180.230 m2, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynących jezior i zbiorników sztucznych o pow. 1,08 ha, pozostałe grunty, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego o pow. 5.858 m2 oraz budynki mieszkalne o pow. 18,05 m2. Łączna kwota podatku z tej deklaracji wyniosła 159.045 zł. W dniu 20 czerwca 2018 r. (data wpływu) "A" złożyło korektę powyższej deklaracji, motywując to faktem zmiany w ewidencji gruntów i budynków związanych ze zmianą klasyfikacji użytków gruntowych, począwszy od 1 marca 2018 r. Z korekty wynikało, że kwota podatku od nieruchomości za 2018 rok nie uległa zmianie w stosunku do deklaracji pierwotnej. Następnie pismem z 30 lipca 2018 r. "A" zwróciło się do organu podatkowego I instancji z wnioskiem o zwrot nadpłaty kwoty 91.470 zł, przesyłając w załączeniu dwie skorygowane deklaracje podatku od nieruchomości za 2018 r., począwszy od 1 stycznia 2018 r. oraz od 1 marca 2018 r. W uzasadnieniu korekty wskazano, że grunty pod liniami energetycznymi, wykazane pierwotnie jako "związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków", powinny być opodatkowane podatkiem leśnym. Nadleśnictwo wskazało, że w świetle ustawy o zmianie ustaw o podatku rolnym, leśnym oraz o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa ta niweluje wszelkie wątpliwości związane z opodatkowaniem gruntów leśnych, nad którymi przebiegają linie energetyczne, co potwierdza, że grunty te opodatkowane są podatkiem leśnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00