Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 22 maja 2019 r., sygn. I SA/Op 39/19

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Wojciechowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki (spr.) Sędzia WSA Marzena Łozowska Protokolant Starszy inspektor sądowy Maria Żymańczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2019 r. sprawy ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kup na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 27 września 2018 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2016 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 27 września 2018 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Opolu, po rozpatrzeniu odwołania Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kup (dalej jako: strona skarżąca, Nadleśnictwo), utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Pokój z dnia 8 stycznia 2018 r. określającą stronie zobowiązanie w podatku od nieruchomości na rok 2016 w wysokości 69.362,00 zł.

Zaskarżone rozstrzygniecie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Jak ustalono, w toku wszczętego z urzędu postępowania, Nadleśnictwo w dniu 2 grudnia 2015 r. zawarło z A S.A. z siedzibą w [...] umowę o ustanowienie służebności przesyłu dotycząca gruntów będących w zarządzie Nadleśnictwa. Wskazano, że analiza ww. umowy o ustanowienie służebności przesyłu (Repertorium A nr [...]), daje podstawę do twierdzenia, że łączna powierzchnia gruntów znajdujących się pod napowietrznymi liniami energetycznymi, stanowiących tzw. pas techniczny, wynosi 99.247,24 m2, z czego powierzchnia gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako las (Ls) wynosi 99.206,20 m2, natomiast powierzchnia gruntów rolnych stanowi 41,04 m2.

Dalej organ wskazał, że w ustawie o podatku rolnym (art. 1 ust. 1), jak i w ustawie o podatku leśnym (art. 1 ust. 1 i 2), opodatkowaniu tymi podatkami podlegają grunty skalsyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne i odpowiednio grunty leśne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza czy leśna. Wobec braku ustawowej definicji pojęcia "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" stwierdzono, że przy interpretacji tego pojęcia należy posiłkować się znaczeniem językowym, jak to uczynił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 1 lutego 2017 r., sygn. akt II FSK 3714/14. Sąd przyjął, że przez pojęcie gruntów "zajętych" na prowadzenie działalności gospodarczej należy rozumieć faktyczne wykonywanie konkretnych czynności, działań na gruncie, powodujących dokonanie zamierzonych celów lub osiągnięcie konkretnego rezultatu, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Czynności muszą być wykonywane w sposób trwały. Nie wynika z tego jednak, że na gruntach zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej nie mogła być prowadzona inna działalność, o ile specyfika prowadzonej działalności gospodarczej na to pozwala. Nie ma to jednak wpływu na opodatkowanie takich gruntów, o ile są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej i jest to główny i podstawowy cel ich wykorzystywania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00