Wyrok WSA w Łodzi z dnia 28 maja 2019 r., sygn. I SA/Łd 75/19
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Dnia 28 maja 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wiktor Jarzębowski Sędziowie Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda (spr.) Sędzia WSA Paweł Kowalski Protokolant st. specjalista Lidia Porczyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 maja 2019 roku sprawy ze skargi Gminy R. na indywidualną interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację; 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej Gminy R. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją z 28 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy R. przedstawione we wniosku z 14 września 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Przedstawiając we wniosku stan faktyczny, gmina podała, że jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, którą — za pośrednictwem samorządowego zakładu budżetowego — wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków. Czynności te są w przeważającej mierze wykonywane na rzecz odbiorców zewnętrznych (mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców, instytucji), na podstawie umów cywilnoprawnych (transakcje zewnętrzne). W zakresie tych usług gmina rozlicza należny podatek od towarów i usług. Dodatkowo, w marginalnym zakresie, wnioskodawca wykonuje czynności polegające na dostarczaniu wody oraz odprowadzaniu ścieków na potrzeby wewnętrzne, to jest: na potrzeby jednostek budżetowych, samorządowego zakładu budżetowego, budynku Urzędu Gminy, czy też np. w remizach strażackich (potrzeby własne). Z tego tytułu gmina nie rozlicza podatku VAT, a dokumentowanie tych usług odbywa się za pomocą innych niż faktury dokumentów, np. not księgowych. Wnioskodawca jest w stanie precyzyjnie określić ilość dostarczonej wody oraz odprowadzonych ścieków na rzecz swoich odbiorców.