Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. I SA/Po 817/19
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Protokolant referent stażysta Artur Iwiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] roku, nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Gmina [...] (dalej jako: "Gmina", "Wnioskodawca", "Skarżąca") pismem z [...] czerwca 2019 r. wniosła o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe: Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Z dniem [...] stycznia 2017 r. Gmina podjęła rozliczenia w zakresie VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy. Gmina w odniesieniu do ponoszonych wydatków, które mają związek z czynnościami podlegającymi i niepodlegającymi VAT, stosuje obecnie wyłącznie odpowiedni prewspółczynnik (o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT), określony w rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina rozważa zmianę zasad odliczenia podatku naliczonego i stosowanie prewspółczynnika indywidualnie w odniesieniu do konkretnych wydatków. Część budynku Gminy jest wynajmowana, co dotyczy również innych nieruchomości, stąd Gmina rozważa stosowanie mieszanego prewspółczynnika w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących budynku Gminy. W pierwszej kolejności Gmina, w oparciu o kryterium powierzchniowe (prewspółczynnik określony w art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy o VAT), ustali część budynku, która obiektywnie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaną (część wynajmowana), w drugiej kolejności Gmina ustali w stosunku do pozostałej części budynku Gminy, tj. niewynajmowanej i używanej do działalności Gminy, czas pracy pracowników związany z działalnością podlegającą VAT i z działalnością niepodlegającą VAT (prewspółczynnik określony w art. 86 ust. 2c pkt 1 ustawy o VAT). Suma obu wskaźników będzie stanowiła prewspółczynnik dla potrzeb odliczania wydatków na budynek Gminy. Natomiast w przypadku sal gimnastycznych oraz świetlic wiejskich, Gmina zamierza stosować prewspółczynnik oparty na art. 86 ust. 2c pkt 2 ustawy o VAT, tj. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością. Gmina wyznaczy godziny przeznaczone na działalność podlegającą VAT, jak i niepodlegającą VAT, w regulaminie danej sali gimnastycznej czy świetlicy wiejskiej. Może się zdarzyć, że dana działalność nie będzie faktycznie wykonywana pomimo przeznaczenia nieruchomości na tę działalność, w konkretnym okresie, w regulaminie danej sali gimnastycznej czy świetlicy wiejskiej. Np. mogą się nie odbyć lekcje wychowania fizycznego lub może nie być zainteresowania odpłatnym korzystaniem z sali gimnastycznych czy świetlic wiejskich. Niemniej w tym okresie nie będzie wykonywany drugi rodzaj działalności, tj. gdy nieruchomość będzie przeznaczona na działalność podlegającą VAT, to nie będzie wykonywana działalność niepodlegająca VAT, i odwrotnie. W przypadku pozytywnej interpretacji, Gmina rozważy również sporządzenie korekt deklaracji za poprzednie okresy rozliczeniowe. W związku z powyższym zadano następujące pytania: 1) czy Gmina może stosować prewspółczynnik inny niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników z dnia 17 grudnia 2015 r., w odniesieniu do konkretnych wydatków? 2) czy Gmina może stosować prewspółczynnik oparty o średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością, dla wydatków związanych z salami gimnastycznymi i świetlicami wiejskimi? 3) czy Gmina może stosować prewspółczynnik oparty o kryterium powierzchniowe oraz o czas pracy pracowników, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, dla wydatków związanych z budynkiem Urzędu Gminy? 4) czy Gmina może dokonać korekt deklaracji w związku z zastosowaniem nowych prewspółczynników, o których mowa w zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, dla budynku gminy, sal gimnastycznych lub świetlic wiejskich. Zdaniem wnioskodawcy: ad. 1. Gmina może stosować prewspółczynnik inny niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., w odniesieniu do konkretnych wydatków. Ad. 2. Zdaniem Gminy może ona stosować prewspółczynnik oparty o średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością, dla wydatków związanych z salami gimnastycznymi i świetlicami wiejskimi. Ad. 3. Gmina może stosować prewspółczynnik oparty o kryterium powierzchniowe oraz o czas pracy pracowników, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, dla wydatków związanych z budynkiem Urzędu Gminy. Ad. 4 Zdaniem Gminy może dokonać korekt deklaracji w związku z zastosowaniem nowych prewspółczynników, o których mowa w zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, dla budynku gminy, sal gimnastycznych lub świetlic wiejskich. W uzasadnieniu swojego stanowiska Gmina powołała przepisy art. 86 ust. 2a, ust. 2b, ust. 2c, ust. 2h ustawy o VAT, powołała się na wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 05.10.2017 r., sygn.. akt I SA/Rz 493/17, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z [...] maja 2016 r. nr [...] oraz wyrok NSA z 26.06.2018 r. sygn. akt I FSK 219/18. Gmina stwierdziła, że może stosować różne prewspółczynniki, w stosunku do konkretnych wydatków. W ocenie Gminy może ona stosować prewspółczynniki, o których mowa wprost w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, a więc: