Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Bd 1112/18

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Katarzyna Korycka (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi M. P. i A. W.-P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z [...] maja 2018 r. nr [...].

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] Wójt Gminy O. ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego na działce nr [...] w miejscowości K., gm. O..

Pismem z dnia [...] grudnia 2017 r. złożonym do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej "SKO") dnia [...] stycznia 2018 r., skarżący A. W. i M. P. wnieśli o stwierdzenie nieważności m.in. ww. decyzji, wskazując, iż została ona wydana bez podstawy prawnej, z rażącym naruszeniem prawa, gdyż na dzień wydania decyzji na przedmiotowej nieruchomości nie zostały spełnione wszystkie niezbędne warunki dla uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku, SKO decyzją z dnia [...] maja 2018 r. nr [...], odmówiło stwierdzenia nieważności przedmiotowej decyzji ustalającej warunki zabudowy.

SKO wskazało, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowoadministracyjnym za rażące naruszenie prawa - które ustawodawca wskazuje jako jedną z przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji - nie może być uznane każde, nawet oczywiste naruszenie prawa. Każdorazowe utożsamianie tych pojęć nie jest zatem słuszne. Zdaniem SKO przedmiotowa decyzja nie została wydana z rażącym naruszeniem prawa. Decyzja ta bowiem odpowiada wymogom określonym w art. 61 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm., dalej powoływanej jako "upzp"), a jej wydanie poprzedzone zostało analizą funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, wyznaczeniem obszaru analizowanego stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r., Nr 164, poz. 1588, dalej powoływanego jako "rozporządzenie MI"). SKO nie podzieliło stanowiska wnioskodawców, że przeznaczenie sąsiednich działek pod zabudowę mieszkaniową ogranicza możliwości realizacji zabudowy na działce nr [...] i jej rolnicze użytkowanie, wskazując że brak możliwości jej zainwestowania zgodnie z wolą właścicieli, wynika z charakteru zamierzenia inwestycyjnego, co było przedmiotem analizy w odrębnym postępowaniu zakończonym decyzją ostateczną (sprawa SKO -72-139/17).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00