Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 lutego 2019 r., sygn. III SA/Wa 1557/18
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Włodzimierz Gurba, Sędziowie sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca) sędzia WSA Monika Świercz, Protokolant referent stażysta Krzysztof Durka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 lutego 2019 r. sprawy ze skargi G. M. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2018 r. nr 0114-KDIP4.4012.89.2018.2.AS w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. Gmina M. (zwana dalej: też "Gminą") we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług (zwany dalej: "VAT") zwróciła się o wykładnię art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018r., poz. 2174, zwana dalej "u.p.t.u."), dotyczącego sposobu wyliczenia proporcji od wydatków na budowę infrastruktury, zakupów inwestycyjnych i bieżących zakupów. We wniosku przedstawiła stan faktyczny:
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne, zgodnie z ustawą z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r., poz. 446 ze zm., zwana dalej: "u.s.g."). Gmina 1 stycznia 2017r. zcentralizowała rozliczenia VAT z podległymi jednostkami budżetowymi i prowadzi w ramach działań statutowych sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą VAT (działalność statutową). Sprzedaży wody i odprowadzania ścieków dokonuje urząd gminy na rzecz mieszkańców, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (faktury z 8% stawką VAT) i na rzecz własnych jednostek budżetowych (urząd gminy, szkoły, GOPS, świetlice wiejskie) - obciążając je notą księgową, bo usługi mają charakter wewnętrzny, są świadczeniami na potrzeby własne. Urząd gminy w ramach prowadzonej działalności wodnokanalizacyjnej, ponosi koszty: a) obsługi energetycznej dla linii 15kv i stacji transformatorowej; b) zakup energii elektrycznej; c) monitoring Stacji Uzdatniania Wody i gminnej oczyszczalni ścieków; d) badania wody i ścieków; d) zakupu części i napraw urządzeń sieci wodociągowej i kanalizacyjnej; e) czyszczenie przepompowni i studzienek ściekowych; f) wywóz i zagospodarowanie odpadów z piaskownika i osadów z osadnika; g) usługę transmisji danych na oczyszczalni ścieków i przepompowniach; h) opłaty za dostarczaną wodę do wsi L. przez związek międzygminny wodociągów i kanalizacji wiejskich w W.; i) zakup pompy zatapialnej na SUW i sprężarkę tłokową na oczyszczalnię; j) koszty wynagrodzenia dwóch pracowników zatrudnionych na oczyszczalni i SUW.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right