Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2019 r., sygn. III SA/Wa 704/18

Podatek dochodowy od osób prawnych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska (sprawozdawca), Sędziowie sędzia del. SO Agnieszka Baran, sędzia WSA Honorata Łopianowska, Protokolant referent Anna Barska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2019 r. sprawy ze skargi I. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy od stycznia do grudnia 2012 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w W. ("DUKS"), postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2014r., wszczął wobec Skarżącej I. S.A. (dalej także jako "Spółka") postępowanie kontrolne w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych za 2012 r. oraz wywiązywania się z obowiązków z ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego w W. (dalej: "NUCS") decyzją z dnia [...] sierpnia 2017 r., nr [...] określił Skarżącej zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. W uzasadnieniu wskazał, że głównym przedmiotem działalności Spółki w badanym okresie, tj. 2012 r. była sprzedaż hurtowa i detaliczna następujących towarów: złotych sztabek lokacyjnych i kolekcjonerskich, złotych i srebrnych monet oraz sztabek kolekcjonerskich wykonanych według projektów własnych, monet kolekcjonerskich i obiegowych emitowanych przez NBP, abonamentu numizmatycznego, akcesoriów, prowadzenie kantoru wymiany walut. Spółka prowadziła również internetową wymianę walut, skup przedmiotów wykonanych ze złota oraz salon firmowy w swojej siedzibie. Zdaniem NUCS Spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów badanego okresu o łączną kwotę 394.963,85 zł, wynikającą z faktur VAT wystawionych przez O. Sp. z o.o. (dalej: "O.", "Kontrahent"), a dotyczących sprzedaży złomu złota: z dnia 26 września 2012r. nr [...] w kwocie netto 186.161,91 zł oraz z dnia 5 października 2012r. nr [...] w kwocie netto 185.782,47 zł. Zdaniem NUCS złom złota udokumentowany tymi fakturami nie był towarem pochodzącym od firmy O., jak również od jej rzekomych kontrahentów: faktury te nie dokumentują przebiegu operacji gospodarczych. Dlatego zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów stanowiłoby naruszenie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 74. poz. 397 z póżn. zm. dalej: "u.p.d.o.p."). NUCS odstąpił od szacowania podstawy opodatkowania (art. 23 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm., dalej jako "O.p."), ponieważ materiał dowodowy umożliwiał określenie zobowiązania bez zastosowania szacowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00