Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Gd 710/18

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Alicja Stępień, Sędziowie Sędzia NSA Sławomir Kozik (spr.), Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Claudia Kozłowska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w K. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia 14 marca 2018 r., nr [...] w przedmiocie określenia i przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy na rok 2018 stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Uchwałą nr XLIV/505/2018 z dnia 14 marca 2018 r. Rada Miejska przyjęła "Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy na rok 2018". W § 4 uchwały wskazano, że weszła w życie z dniem podjęcia.

Prokurator Rejonowy zaskarżył powyższą uchwałę

do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wnosząc o stwierdzenie

jej nieważności w całości. Zaskarżonej uchwale zarzucił rażace naruszenie art. 4

i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych

i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2017r., poz. 1523 ze zm.; określanej dalej jako "u.o.a.n.") poprzez brak jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa pomimo, że uchwała stanowi akt prawa miejscowego. Zarzucił ponadto naruszenie przepisu art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t. jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 857 ze zm.; dalej jako "u.o.z.") poprzez niewskazanie w § 4 załącznika do uchwały konkretnych podmiotów - opiekunów zwierząt wolnożyjących i lekarzy weterynarii zapewniających opiekę tym zwierzętom, miejsc w których mają przebywać takie zwierzęta oraz częstotliwości ich karmienia.

Uzasadniając skargę Prokurator wskazał, że program opieki nad zwierzętami jest aktem prawa miejscowego posiadającym zróżnicowany charakter normatywny, gdyż oprócz norm indywidualno-konkretnych zawiera także normy o mieszanym abstrakcyjno-konkretnym charakterze. Materia Programu skierowanego

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00