Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2013 r., sygn. II SA/Ol 136/13

 

Dnia 28 marca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2013 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Braniewo z dnia 30 listopada 2012 r., Nr 84/VI/2012 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

W dniu 30 listopada 2012r. Rada Gminy Braniewo podjęła uchwałę nr 84/VI/2012

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Braniewo. Podstawę prawną wydanej uchwały stanowił art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej jako: u.s.g.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012r. poz. 391).

W dniu 7 grudnia 2012r. uchwała ta została przekazana do ogłoszenia Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu, który w dniu 17 stycznia 2013r., działając na podstawie art. 93 ust. 1 u.s.g., zaskarżył ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w związku z upływem 30-dmniowego terminu do stwierdzenia nieważności uchwały przez organ nadzoru.

W uzasadnieniu reprezentujący Wojewodę radca prawny podniósł, że w § 3 uchwały Rada Gminy wskazała, iż wchodzi ona w życie z dniem 1 stycznia 2013r., z wyjątkiem § 5 ust. 2, 3 i 6 oraz § 6 ust. 5, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013r. Wskazał, że zapis taki narusza w sposób istotny art. 4 ust 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. 2011, Nr 197, poz. 1172 ze zm., dalej też jako: ustawa o ogłaszaniu aktów), zgodnie z którym akt normatywny podlegający publikacji w dzienniku urzędowym wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia jego ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Zaznaczono, że zaskarżona uchwała ustanawia abstrakcyjne normy prawne obowiązujące określoną grupę adresatów, stanowiąc tym samym akt prawa miejscowego, który zgodnie z art. 42 ustawy o samorządzie gminnym podlega ogłoszeniu na zasadach i w trybie określonym wskazaną powyżej ustawą. Tym samym zaskarżona uchwała rażąco narusza art. 4 ust. 1 ustawy ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. W ocenie organu nadzoru uchylenie w całości uchwały jest konieczne ze względu na okoliczność, iż określenie w sposób sprzeczny z prawem sposobu oraz terminu wejścia w życie uchwały przekłada się bezpośrednio na ważność całego aktu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00